Facebook vol conquerir les pàgines d’inici dels navegadors

Compartir

FacebookAra sí! la popular xarxa social es llança darrere de Google per intentar treure-li l’honor de ser la pàgina d’inici per excel·lència dels internautes, revivint una batalla que es va lliurar entre mitjans de la dècada dels 90 i principis del nou mil·lenni entre els portals generalistes.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Hi va haver un temps en què els grans portals horitzontals (que toquen diversos temes i no un de sol com els verticals) com Yahoo!, AOL i diversos jugadors locals, es disputaven el privilegi de que els internautes configuressin la seva URL (adreça d’Internet) com la primera que es carregués en ser iniciat el navegador web. Amb l’adveniment de Google com a fenomen de masses, el cercador va ocupar aquesta posició de privilegi i el so de la lluita oberta per ser la pàgina d’inici dels internautes (home page en anglès) va disminuir molt. Ara Facebook l’ha tornat a activar.

La popular xarxa social, el servei online més emprat darrere del cercador Google, està reclamant aquesta posició de privilegi mitjançant el desplegament d’una nova funcionalitat que consisteix en un botó que apareix a la part superior dels perfils dels usuaris i que fa una crida, precisament, a convertir amb tan sols una pulsació d’aquesta icona, a Facebook en la pàgina d’inici del navegador emprat.

El desplegament d’aquest botó ha començat com ja és costum als Estats Units a una quantitat limitada d’usuaris, però és de preveure que en les properes setmanes/mesos arribi a la resta dels internautes donats d’alta a la xarxa social. La companyia ha declinat respondre a preguntes de la premsa, i ni tan sols ha fet esment d’aquesta nova funcionalitat en el seu bloc corporatiu. El motiu d’aquest silenci podria ser doble: d’una banda, aquesta podria estar encara en fase de proves per a polir-ne detalls o avaluant la reacció del públic i, d’una altra, no enervar excessivament a Google.

Torpede contra Google

Si bé fins ara Facebook no s’ha ficat directament contra Google, fins i tot diluint el seu anunci d’un nou servei de missatgeria que busca l’evolució del concepte d’e-mail (malgrat que les possibilitats d’aquest són a llarg termini), aquesta iniciativa va a per un dels feus de la companyia de Mountain View: precisament, i com he dit abans, la “guerra” per la home page fou finiquitada per l’ampli domini aconseguit per Google, que es va convertir en la pàgina d’inici de la gran majoria dels internautes.

Tots ho sabem, molts ja ho han dit, i fins i tot ambdues companyies ho han deixat a entreveure malgrat que no ho han admès obertament: Facebook és l’únic rival que pot fer ombra a Google, i s’està preparant per a la batalla mentre que en els quarters generals de la companyia del cercador estan estudiant com contrarestar l’atac que se’ls cap al damunt. De moment, tal guerra no ha passat de l’estat de “freda” a “calenta”, però la present iniciativa de Facebook per a buscar la conquesta de les home pages dels internautes constitueix una primera escaramussa.

Perquè, a mesura que disminueixin els internautes que empren Google com la seva pàgina d’inici per passar-se a Facebook, aquest darrer guanyarà en tràfic, mentre que el cercador davallarà. De moment, Google juga amb l’avantatge de ser la home page de Chrome i Firefox, però Mozilla podria tractar amb Facebook quan se li acabi el contracte amb el cercador. Al cap i a la fi, Facebook no té un navegador web que li faci la competència al mercat… almenys no encara.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina