Firefox OS, una aposta pels mercats emergents

Compartir

No es barallarà de tu a tu amb Android o l’iPhone d’Apple en països com els Estats Units o Europa, si no que s’enfrontarà amb les gammes senzilles de Nokia i Samsung en mercats en els que els consumidores comencen a voler smartphones però encara no se’ls poden permetre, almenys no massivament.

No és casual que el primer país on es llançarà comercialment un terminal amb Firefox OS sigui el Brasil, ni tampoc que el primer d’europeu serà l’Estat Espanyol. Qui pensi que Firefox OS ve a fer-li la competència a Android en els mercats més evolucionats i, per això mateix, també més madurs -i que per això fracassarà- està més que equivocat; no, Mozilla no lluitarà amb Google -almenys no ara-, si no que cobrirà un forat de mercat que tant la multinacional del cercador com Apple han deixat oblidat.

Diversos són els països qualificats des d’occident com a “mercats emergents”: Brasil, la Xina, l’Índia, o Rússia (els de l’anomenat bloc BRIC per les inicials de cadascun d’ells). Aquests es caracteritzen per grans masses de població, fins ara pobres en la seva majoria, però el nivell socio-econòmic de les quals ha començat a pujar, per motius diversos.

En el cas xinès, per exemple, la puixança ve deguda a la salvatge obertura del seu mercat a les empreses occidentals, als baixos costos laborals i les retallades socials d’un règim dictatorial. En el cas del Brasil, a l’extrem diametralment oposat, la bonança és producte del mandat d’un partit i d’unes persones que han entès que les masses necessitaven programes socials per a la seva integració en una societat justa i amb la riquesa més ben repartida.

En qualsevol dels casos, i sigui quin sigui el motiu de la millora en la situació econòmica de molts dels qui abans eren pobres, aquesta nova situació desemboca en un voler tenir els mateixos bens de consum que gaudim al bloc occidental, inclosos els gàdgets electrònics i, entre ells, els telèfons intel·ligents o smartphones. El problema és que, en la gran majoria dels casos, el potencial econòmic abastat no és prou per poder disposar dels mateixos aparells que en altres mercats com els de l’Amèrica del Nord (EUA i Canadà), Europa o el Japó. Així doncs, quina pot ser la solució?

Mozilla busca amb Firefox OS satisfer les necessitats d’aquests usuaris que no es poden permetre un HTC One, un iPhone 5 o un Sony Xperia Z, però volen quelcom que se’ls assembli. Un maquinari més econòmic i un sistema operatiu que traspassa bona part de la càrrega de procés del terminal als servidors que proporcionen les apps (recordem que en Firefox OS no hi ha programes natius, tot són apps escrites en HTML 5 i que “pengen” online) el que permet, al seu torn, emprar CPUs menys potents i menor quantitat de memòria, però que proporcionen la mateixa experiència que un altre smartphone equipat amb, per exemple, la plataforma del robotet verd.

Mozilla ha fet una aposta per un nínxol de mercat però, el més bo del cas, és que si tot va evolucionant al ritme que es marca ara, aquest creixerà, es farà més potent i Firefox OS creixerà també amb ell, sobretot si se sap adaptar als futurs salts de possibilitats econòmiques d’aquesta emergent classe mitjana. El problema el tindran els altres si no fan alguna cosa per entrar-hi ara, car un cop acostumats a una plataforma i popularitzada aquesta, serà difícil fer canviar a la majoria.

I perquè l’Estat Espanyol es llista com a primer país europeu en el qual es comercialitzaran smartphones amb Firefox OS? Ben senzill: Telefónica, compromesa amb el seu desenvolupament, és espanyola. I la situació de crisi fa que el nivell de vida vagi a la inversa dels països emergents. És a dir, que dins de poc, molts dels qui avui es poden comprar un iPhone o un smartphone amb Android hauran de pensar en alternatives més econòmiques.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Firefox OS, una aposta pels mercats emergents
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: