El futur dels tablets ve marcat com a lectors d’ebooks

Compartir

Els continguts seran primordials a l’hora de triar una tauleta en el 2016, per a quan es preveu que es vengui el triple dels tablets que siguin venuts aquest any 2011.

Els lectors d'ebooks purs no tenen futur, mentre que els tablets amb funcions d'ebook, si. Fotografia d'Andrew Mason sota llicència Creative Commons a Flickr

Els lectors d'ebooks purs no tenen futur, mentre que els tablets amb funcions d'ebook, si. Fotografia d'Andrew Mason sota llicència Creative Commons a Flickr

Amazon no s’equivocava en llançar el seu Kindle, no almenys si es compleixen les prediccions de Juniper Research que triplica les xifres de vendes anuals d’aquesta mena d’aparells (eReaders, lectors de llibres electrònics, amb funcions de tablet) entre 2011 i 2016.

El relatiu fracàs en vendes dels lectors de llibres electrònics amb tecnologia de tinta digital (e-ink, que no cansa a la vista a l’inrevés que una pantalla LCD) ha deixat pas a un nou tipus de dispositiu híbrid, en el qual es busca un equilibri entre la qualitat dels materials de fabricació (especialment la pantalla) i el preu per arribar a una àmplia audiència. L’estratègia comercial passa, en alguns casos, d’obtenir lucre amb el maquinari a què aquest sigui una “comodity” (el cost del qual és menyspreable per al consumidor) primant la venda posterior de continguts per a l’artefacte venut.

El fet de ser aparells que reprodueixen els llibres a color (la tinta electrònica ho és majoritàriament en blanc i negre), empren una plataforma de programari que permet ampliar les seves funcionalitats amb apps (com el Kindle d’Amazon i el Nook de Barnes&Noble que utilitzen Android) i són tàctils, és més atractiu per al públic a despit de totes les virtuts que aporta la tinta digital, especialment per al cansament de la vista.

Les oportunitats són dobles: d’una banda, per als fabricants de maquinari i, per l’altra, per als venedors de continguts. Un exemple que ja és tot un clàssic sobre aquesta situació és el de dos dels grans llibreters de la Xarxa, Amazon i Barnes&Noble.

Un tablet amb funció de lector d'ebooks. Fotografia de bm.iphone sota llicència Creative Commons a Flickr

Un tablet amb funció de lector d'ebooks. Fotografia de bm.iphone sota llicència Creative Commons a Flickr

Sobretot el Kindle, però també el Nook, basen el seu benefici econòmic en oferir un preu molt assequible per al maquinari a canvi de buscar la fidelització -d’aquells qui compren el dispositiu- als seus continguts mitjançant una oferta variada, accessible (amb tan sols un moviment del dit, ja és possible descarregar un llibre o subscriure’s a una revista) i, sobretot, de preu molt assequible.

Aquesta situació ofereix oportunitats per a tots, doncs els creadors d’aplicacions i continguts poden arribar, en el 2016, a un mercat de gairebé 200 milions d’usuaris si no més. I sense tants intermediaris ni tantes despeses per a publicar com en el món editorial clàssic en paper que, malgrat tot, continuarà gaudint d’un halo de romàntic prestigi.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: