Gamificació, jugar fins i tot quan no ets conscient que ho estàs fent

Compartir

Un servei com Foursquare té unes característiques que el converteixen, gairebé sense voler, en un joc. A la Barcelona Developers Conference s’hi han explicat els principis que regeixen tant la creació de jocs com la conversió d’un servei qualsevol en un joc.

Què diferencia l’activitat de treballar de la de jugar? A priori, podrien semblar diametralment oposades, però segons Óscar García Pañella i Emiliano Labrador Ruíz de la Hermosa -basant-se en estudiosos de la dinàmica de jocs- realment són el mateix, només varia la nostra actitud davant de l’activitat proposada, en un cas lúdica i festiva, i en l’altre cas obligada (almenys, molts cops).

Un moment de la xerrada sobre gamificació a la Barcelona Developers Conference

Un moment de la xerrada sobre gamificació a la Barcelona Developers Conference

La gamificació és el procés pel qual introduïm elements propis d’un joc en una aplicació o servei ja prèviament creats, amb el clar objectiu d’atraure els usuaris per a què l’utilitzin i, seguint la màxima, “el temps se’ls passi volant mentre l’usen”.

Entre les claus per aconseguir “gamificar” un servei o aplicació tenim: oferir-li als usuaris un objectiu, un sistema de puntuació (a les persones ens agrada competir les unes contra les altres i, el què més, és “matxucar” el contrari), unes regles, i una sèrie de reptes.

Un cas clar que compleix amb aquests requisits és Foursquare; aquest servei (que permet als seus usuaris ‘fitxar’ en qualsevol lloc) ofereix una sèrie de regles per a guanyar punts (com a repte) amb els quals es confeccionen rànquings i, a més, si es vol seguir el joc, cal mantenir i augmentar el nostre nivell de puntuació a base d’anar fitxant en tots els llocs possibles per no perdre posicions respecte als nostres amics/rivals.

Què es guanya amb la gamificació? simple: que els usuaris passin més hores i més a gust en un servei online o aplicació.

La gamificació de Twitter

Encara que no ho sembli, el mateix Twitter té una cara de gamificació, entenent que hi ha reptes com ara guanyar popularitat a base d’acumular followers (seguidors en l’argot del servei), que et retwitegin, o arribar a ser rellevant en una comunitat d’usuaris o sobre un tema determinat.

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Gamificació, jugar fins i tot quan no ets conscient que ho estàs fent
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: