Geocities: rèquiem per una mort anunciada

Compartir

InternetEl veterà servei d’allotjament de pàgines web no ha sabut anar adaptant-se als nous temps, dominats per les solucions “clau en mà” com els blocs. Les pàgines en ell allotjades podran ser consultades fins a finals d’any, però la pèrdua de patrimoni que s’esdevindrà serà irreparable.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Potser ara, de ple a l’era 2.0 d’Internet, pocs dels recents usuaris de la Xarxa coneguin Geocities i la importància històrica que ha tingut aquest servei juntament amb altres “vells rockers” com Tripod o Angelfire, malgrat que aquests, a diferència dels altres, sembla que si són mortals.

Geocities va néixer el 1994, en una època en la què Internet ja havia arribat a un cert punt de maduresa i començava a ser accessible a tothom. Dels mateixos anys daten iniciatives tan lucratives com eBay (fundada el 1995), Yahoo! (també el 1995) o Lycos (1994). El seu objectiu era el de proporcionar un espai per tal que els internautes poguessin penjar de forma gratuïta les seves pàgines web, a canvi que en elles s’hi mostrés publicitat corresponent al mateix servei, amb els ingressos de la qual es pagaven les despeses de l’allotjament i de personal.

Les eines amb les què comptava Geocities eren molt primitives vistes des del punt de vista actual, però per al moment era el que hi havia. Això provocava que les pàgines allotjades haguessin de ser realitzades “a mà” pels usuaris, i posteriorment enviades a l’allotjament per tal que poguessin ser vistes. Gran quantitat de pàgines personals i fins i tot llocs d’empresa van residir en el seu moment a Geocities.

L’organització dins del lloc es va erigir en forma de ciutats, agrupant les pàgines segons la seva temàtica en aquestes comunitats virtuals. Així, les pàgines dedicades a temes tecnològics es localitzaven en la ciutat o comunitat virtual anomenada Silicon Valley, mentre que els llocs dedicats al món de l’espectacle es trobaven a Hollywood.

A principis del 1999, la companyia fou adquirida per Yahoo!, passant aquesta darrera a controlar el creixement i desenvolupament de Geocities, els serveis de la qual es van integrar amb els del conegut portal i es van potenciar, almenys inicialment.

Amb el pas dels anys, Geocities no ha sabut anar-se adaptant als nous temps, en els que dominen els blocs i els serveis allotjats “claus en mà” que proporcionen als seus usuaris tot el que és necessari per a publicar els seus continguts triant unes simples plantilles i donant-los el mínim treball de composició per passar tot el pes i responsabilitat als continguts. Això ha provocat que, lenta però inexorablement, la quantitat de pàgines allotjades en ell i el tràfic resultant, fos minvant. Les “noves Geocities” porten ara el nom de Blogger o WordPress.

És per això que Yahoo! s’ha decidit a “matar” a Geocities, tancant de forma immediata la creació de nous comptes i deixant de temps als usuaris existents fins a finals d’any per traspassar els seus llocs web a altres allotjaments. La famosa companyia ha descartat obrir un nou servei gratuït en substitució de Geocities, i ha animat els seus usuaris a passar-se a Yahoo! Small Business, una sèrie de serveis que inclouen, entre d’altres, allotjament web.

Es perdrà “patrimoni històric” de la Web

Amb el tancament de Geocities es perdran sense cap mena de dubte moltes pàgines web. La majoria seguiran una mateixa casuística: creades fa una dècada o més, les contrasenyes per a accedir-hi es van traspaperar, van perdre interès o, simplement, es van oblidar d’elles, quedant ancorades en el temps, amb continguts actualitzats a l’última… de fa deu anys o més. Això, que podria considerar-se com a “brossa” digital, és en realitat un patrimoni històric de la Web, una informació que d’aquí a algunes dècades es trobarà a faltar per poder proporcionar-nos una imatge molt precisa de com era la Xarxa de xarxes al principi de la seva popularització. És, al meu parer, i explicat metafòricament, com si en perforar un pou d’aigua, destruíssim un jaciment arqueològic.

Un dels projectes que es dedica a salvaguardar aquest patrimoni històric és l’Internet Archive a través del seu servei Wayback Machine, però és parcial i incomplet. Per al cas concret de Geocities, de ben segur que algú presentarà algun “pla de rescat” per a copiar els llocs web abandonats, donada la gran importància que té Geocities i els milions de pàgines en ell allotjades, una peça imprescindible per a entendre i situar en el seu context l’auge que Internet va experimentar en la dècada dels noranta.

Yahoo! no ha anunciat cap pla per posar fora de perill els continguts de Geocities, però ha deixat una enigmàtica afirmació: que de cara a l’estiu donarà més informació per als actuals usuaris del servei Geocities.

Així lluïa Geocities al desembre del 1996 

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)