Google adapta els resultats de les cerques a la web en temps real

Compartir

GoogleAmb això, la companyia de Mountain View s’adapta a les preferències dels cada dia més exigents internautes, en un moviment que es veu clarament dirigit a millorar la indexació de resultats de Twitter i Facebook entre d’altres llocs socials. Queda per veure si això afectarà a PageRank, una dada vital per als que treballen com a SEO.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Google ha anunciat la renovació del seu sistema d’indexació de pàgines web, dit d’una altra manera, la forma en com el seu cercador "s’alimenta" d’informació procedent de tota Internet per tal d’oferir resultats més adequats als internautes. Aquesta renovació té com a objectiu acostar-se a l’usuari que realitza les seves cerques esperant uns resultats més propers en el temps, de pàgines més actualitzades.

I és que el temps és or, i cada dia ho és una mica més a la Xarxa. Internet s’ha convertit en el mitjà d’informació número 1 pel que fa a immediatesa; la defunció de Michael Jackson farà aviat un any va permetre a la Xarxa de xarxes demostrar el seu potencial gràcies a eines com els blogs o Twitter, que van avançar la notícia a tot el món passant per davant d’emissores de ràdio i cadenes televisives tan poderoses com la CNN.

Aquesta Internet en temps real és la que proporciona el maldecap més gran als grans cercadors, ja que recollir, emmagatzemar i processar els resultats requereix una gran potència de càlcul i, normalment, l’interès pels resultats ha caducat en molt poc temps o bé aquests ja s’han vist superats per nous resultats en un espai de temps que no permet renovar-los amb la rapidesa que demanen els internautes. Serveis com Twitter o Facebook juguen amb aquest factor immediatesa i són els que posen dificultats a cercadors com Bing, Yahoo! o el mateix Google. Tot això no ha estat obstacle per a què els grans jugadors del sector de les cerques online hagin realitzat un gran esforç per incorporar els resultats en temps real a les pàgines que es serveixen als internautes.

El nou sistema d’indexació d’informació online de Google rep el nom de Caffeine, i segons la companyia de Mountain View proporciona uns resultats un 50% més "frescos" (entenent-se aquest terme com a actualitzats) que l’anterior sistema. També s’enfronta més bé que l’anterior sistema d’indexació al repte d’indexar continguts de vídeo o notícies, cada cop més habituals a tots els llocs web.

Caffeine augmenta la granularitat amb la qual treballava l’índex anterior, de manera que per renovar una part d’aquest, es podrà fer amb més rapidesa que abans.

Alguna afectació al PageRank?

PageRank és el sistema mitjançant el qual Google assigna una puntuació numèrica a cada lloc web indexat per a així assignar-li més prioritat en el moment de seleccionar-lo per als resultats d’una cerca. Quant més alt sigui el valor numèric assignat per PageRank a un lloc, més alta serà la seva prioritat i més endavant constarà a la pàgina de resultats, el que és un avantatge ja que més del 99% dels internautes només miren els primers resultats obtinguts.

Per a qualsevol professional que es dediqui al posicionament de pàgines web, un dels seus objectius principals és el d’augmentar el PageRank de la pàgina posicionada, pel que qualsevol alteració en el sistema d’assignar el nivell de PageRank és digne de tenir en compte. Al respecte, un handicap: l’algoritme de càlcul de PageRank és secret, malgrat que s’han realitzat nombrosos acostaments per terceres parts mitjançant enginyeria inversa.

La pregunta clau ara és: afectarà al PageRank la introducció de Caffeine? La resposta és tota una incògnita, doncs en ser un secret, cap dada sortirà a la llum pública, tot i que el més probable és que sí que l’afecti d’una o altra manera, afavorint probablement aquells llocs web que compten amb components en temps real com els que empren l’API @anywhere de Twitter.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina