Google cau un 1,5% en el mercat global de cercadors. Comencen a passar-li factura els conflictes oberts?

Compartir

GoogleTots els rivals directes de la companyia de Mountain View augmenten quota de mercat, en especial Yahoo!. La crisi a la Xina, l’enfrontament obert amb Apple i les crítiques per la privacitat de les dades dels usuaris recollides en els seus servidors poden començar a passar factura a la popular companyia. Bing, per la seva banda, continua essent un rotund fracàs de Microsoft a nivell mundial.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Google havia aguantat bé fins ara la pressió en el seu enfrontament amb el govern xinès, que sembla no haver estat tan greu com es preveia inicialment, ja que les autoritats del gegantí país asiàtic no han prohibit en cap moment l’accés al cercador malgrat que sembla que si que han censurat alguns temes concrets com tot allò relacionat amb la matança de Tiananmen.

Malgrat tot, pot ser que justament ara la companyia del cercador comenci a notar un cert desgast propi dels líders de mercat en qualsevol camp i aspecte (tot el que puja, ha de baixar), al qual hagi contribuït la situació a la Xina així com els altres fronts que manté oberts.

La companyia ha tancat el mes de maig amb un 84,80% del mercat dels cercadors, un 1,50% menys que el mes anterior i una xifra que no es veia des d’octubre del 2009, quan va tancar amb un 84,53%. No és preocupant, ja que el domini de Google encara no té comparació, però si que pot ser simptomàtic de que quelcom s’està trencant en el regnat de Sergey Brin i Larry Page.

Les més directes beneficiades han estat les seves rivals: Yahoo! ha pujat un 0,89% posicionant-se a un nivell que no es veia des del desembre de 2009; Bing es recupera en un 0,11% i arriba al 3,24% global, fet que suposa un fracàs d’èxit ja que fa un any que pràcticament no es mou dels mateixos nombres i si tenim en compte la inversió que en ell ha realitzat Microsoft. Finalment, Baidu (el competidor de Google a la Xina) també creix fins arribar al 3,16% global. Les alternatives minoritàries en aquest sector també avancen.

No hi ha una única causa per al retrocés de Google i, de fet, és difícil establir clarament el perquè baixen els seus nombres d’una manera tan remarcable, tot i que el més probable és que sigui la "crema" que està patint la seva imatge, quelcom natural en els líders. Passa en el món de la política, i ja se sap que el partit en el poder es "crema" per la seva pròpia acció de govern en no poder satisfer de la mateixa manera a tothom, inclosos els seus partidaris. Passa en qualsevol sector industrial. El poder sembla tenir un límit i, quan s’arriba a ell, només hi ha dos camins: mantenir-se o començar a baixar. I és impossible mantenir-se "ad eternum".

Tampoc podem afirmar que estiguem veient el principi de la fi de Google, només es tracta d’una baixada puntual, malgrat que és ben cert que caldrà observar què és el que passa en els mesos vinents per a poder establir prediccions de futur. De moment, qui sembla que més es beneficia d’això és Yahoo! i, indirectament (per l’acord que mantenen), Microsoft.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina