Google en el terreny legal: seguint les passes de Microsoft?

Compartir

Unió EuropeaLa Comissió Europea ha obert una investigació al gegant de les cerques per presumpte abús de posició dominant en manipular els resultats de les cerques per a primar els enllaços que li interessaven. I no és l’única causa legal a la que s’enfronta, el que podria demostrar que el punt de mira de les autoritats reguladores del mercat s’ha desplaçat de Microsoft (antic blanc de totes les ires) a la companyia de Sergey Brin i Larry Page.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – En el seu lloc web, la Comissió Europea informa sobre la investigació que s’ha obert a Google per pràctiques il·lícites de mercat en què ha abusat de la seva posició predominant. I és que, en aquests darrers anys, el terme “googlejar” s’ha convertit en un autèntic sinònim de buscar a Internet, escombrant pràcticament a la competència a nivell mundial.

Segons indica la Comissió Europea, hi ha indicis que el cercador hauria primat uns resultats per damunt d’altres. Google presenta dos tipus de resultats quan l’utilitzem per a buscar: d’una banda l’“orgànic” o “natural”, fruit de la consulta a les bases de dades de pàgines web emmagatzemades per la companyia i, d’una altra, els resultats esponsoritzats, producte de la publicitat i assignats a qui paga més per les paraules vinculades als aquests anuncis.

Les sospites de la Comissió Europea apunten a què la companyia del cercador hauria adulterat els resultats orgànics, deixant més enrere els corresponents a cercadors “verticals”* de la competència, eines especialitzades en compres, per exemple, i que fan la competència a les pròpies de Google. Això hauria estat fet rebaixant el seu PageRank i classificant les seves pàgines darrere d’altres que, en principi, haurien d’estar més avall en el rànquing elaborat pels algoritmes del cercador.

El principal problema d’aquest cas serà que els algoritmes que Google empra per a classificar les pàgines a les seves bases de dades i per a seleccionar-les quan es fa una cerca són secrets, i és difícil que la Comissió Europea aconsegueixi accedir al seu codi font. És possible que vegem una repetició dels judicis que al seu dia van enfrontar a Microsoft amb les autoritats reguladores tant europees com nord-americanes, i que van culminar a principis/mitjans d’aquesta dècada amb multes rècord (endolcides a posteriori) i l’obligació a la companyia de Redmond d’obrir part del codi font del Windows (malgrat que sota unes condicions prou favorables) a governs i empreses.

El nou focus de polèmica s’ha situat ara en Google, que gaudeix d’una posició dominant no només en el mercat de les cerques online, si no en general en el de tots els serveis d’Internet.

* és a dir, que només treballen en un camp delimitat i no poden ser emprats per a cerques generalistes

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina