Google obre el futur de la conducció: vehicles sense pilot humà

Compartir

GoogleSegons ha donat a conèixer recentment la multinacional del cercador, els seus vehicles dirigits mitjançant intel·ligència artificial han recorregut ja molts quilòmetres per carreteres públiques dels Estats Units, sempre amb conductors humans d’emergència al seu interior preparats per prendre’n les regnes si alguna cosa funcionés malament.

Redacció – Els rotatius especialitzats en noves tecnologies de mig món s’estan fent ressò aquests dies de la darrera iniciativa de Google, donada a conèixer mitjançant una entrada en el seu blog, i que consisteix en cotxes que es condueixen sols mitjançant un sistema d’intel·ligència artificial capaç de “reconèixer” la carretera, senyals i els principals accidents del terreny.

Aquests vehicles han estat provats al llarg de les darreres setmanes en carreteres públiques nord-americanes, concretament a l’estat de Califòrnia (segons podem llegir en el blog de Google) i, més concretament encara, a les àrees de San Francisco i Los Angeles. Dos dels escenaris esmentats són el famós pont Golden Gate i Hollywood Boulevard. En total, 140.000 milles (uns 225.000 quilòmetres) de recorregut sense incidents.

La tecnologia emprada es basa en els mapes elaborats pels famosos automòbils del servei Google Maps, que havien passat amb anterioritat per les zones que recorrerien aquests vehicles autoconduïts, càmeres de vídeo (i el corresponent programari de reconeixement d’imatges, el qual Google empra per a Street View), sensors de radar i làsers. La informació recollida per tots aquests dispositius i processada pel sistema informàtic ha permès a la intel·ligència artificial del sistema “veure” per on anava el vehicle, controlar la resta de cotxes que conformaven el trànsit de les vies recorregudes i guiar el vehicle de proves fins a la seva destinació.

Un conductor d’emergència i un altre operari al seient del copilot per a controlar en tot moment l’execució del programari, han estat en tot moment presents en els vehicles de l’assaig per tal de garantir la seguretat dels altres usuaris de la via pública.

Per a la realització d’aquesta iniciativa, la multinacional del cercador ha comptat amb els millors experts de la DARPA Challenge, una competició de vehicles conduïts per intel·ligència artificial en condicions de circulació real (amb maniobres complexes com aparcar, “negociar” encreuaments o avançar).

Possibles usos

La conducció autònoma de vehicles és un vell somni de la humanitat; poder desentendre’s de guiar el nostre cotxe fins a la feina mentre llegim el diari o consultem el nostre correu electrònic és una escena típica de moltes novel·les i pel·lícules de ciència-ficció ambientades en un futur més o menys remot. L’èxit Minority Report i l’autopista Maglev en la que els cotxes s’autocondueixen mitjançant levitació magnètica i un sistema d’intel·ligència artificial, o també el film Jo Robot, són dos bons exponents d’aquest desig de despreocupar-nos per traslladar-nos i començar a gaudir de veritat del nostre temps en els desplaçaments.

Però a més de fer somniar els fanàtics de la ciència-ficció, l’experiment de Google ens acosta un pas més a les veritables aplicacions pràctiques d’aquesta tecnologia; les primeres podrien ser la de dotar de mobilitat a les persones discapacitades que, ara com ara, ho tenen difícil per a conduir un vehicle automòbil.

Una altra aplicació pràctica seria la de millorar la seguretat viària, ja que una màquina respectaria la senyalització, prioritats i podria saber amb molta més antelació si un altre vehicle s’interposa en el seu rumb o si pot col·lidir.

Les aplicacions militars també podrien tenir cabuda (i d’aquí que ens expliquem l’existència de la DARPA Challenge): vehicles no tripulats ja lluiten en els camps de batalla d’avui en dia, ja sigui per terra, mar o aire. La millora d’aquests significarà perdre menys vides… almenys, per a un dels dos bàndols implicats en la contesa.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina