Google puja al carro de la Internet social

Compartir

GoogleEls internautes podran votar els resultats del cercador, una cosa semblant al famós “m’agrada” de Facebook i que sembla un pedaç contra el fracàs dels seus intents per llançar una xarxa social d’un cert èxit que es pugui mesurar de tu a tu amb la companyia de Mark Zuckerberg, a més d’incloure resultats destacats pels nostres contactes a Twitter.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – No hi ha cap mena de dubte que tot allò que olori a social està de moda, i no només per l’aclaparador èxit de Facebook que ha convertit aquest lloc en la moda dins i fora d’Internet, si no també per tota la miríada de serveis en línia que es basen en la participació dels usuaris per a la creació del contingut i aquells que inclouen algun toc de la filosofia participativa 2.0 en la seva activitat habitual. Aquest és el cas de Google, que ha volgut buscar la complicitat de l’internauta en la puntuació dels resultats que ofereix el seu cercador.

Aquesta implicació es fa per activa i per passiva; si disposem d’un compte de Twitter en el que hàgim entrat des del mateix ordinador en el qual estem navegant per les pàgines de Google i, en aquest, també hem obert el nostre corresponent compte Google, el cercador ho detectarà (mitjançant l’anàlisi de les cookies) i ens oferirà vincular aquest compte de Twitter amb el nostre compte de Google. Si acceptem, a partir d’aquí el cercador ens oferirà resultats referenciats pels nostres contactes a Twitter entre els més importants.

Noteu l’absència de resultats de Facebook, quelcom que pot semblar il·lògic si tenim en compte que és l’altre gran lloc social en voga juntament amb la xarxa de microblogging Twitter. Però aquesta absència no ens ha d’estranyar donat l’enfrontament que hi ha entre les empreses de Sergey Brin i Larry Page per una banda i la de Mark Zuckerberg per l’altra, i la cordial relació existent entre aquesta última i Microsoft, enemic acèrrim de Google. El joc d’aliances juga, un cop més, contra l’usuari.

La implicació més activa, aquella que necessita de la interacció explícita de l’usuari, és la inclusió del botó +1. Aquest vindria a ser un equivalent al ja famós “m’agrada” de Facebook, un element mitjançant el qual podem votar favorablement les entrades que es realitzen en la popular xarxa social, ja siguin les nostres o les d’altres usuaris, només un cop. El cercador donarà un pes específic superior a aquelles marques +1 que procedeixin dels nostres contactes, ja siguin aquests de Gmail, del xat o d’altres serveis online de la companyia del cercador.

Per usar aquesta característica haurem d’actualitzar el nostre perfil de Google per tal de permetre tota una sèrie de funcionalitats “socials”. De moment, el botó només es troba disponible a Google.com en anglès, malgrat que és possible activar-lo per a qualsevol idioma des del lloc de cerca experimental de la companyia.

Queda per veure com influiran les valoracions +1 en el posicionament i el PageRank de les pàgines web. En cas de ser tinguts en compte aquests inputs, això hauria de modificar la conducta dels SEO, ni que sigui parcialment, i igualment la dels spammers que busquen col·locar les seves pàgines falses el més amunt possible en el rànquing del conegut cercador.

Google sembla buscar d’aquesta manera que els seus serveis es converteixin en una gegantina xarxa social, un terreny en el qual la companyia de Mountain View ha fracassat fins ara davant de l’imparable (almenys de moment) empenta de Facebook.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina