Google respon al repte de Rupert Murdoch

Compartir

InternetLa companyia del cercador sembla haver-se inquietat realment per les amenaces del magnat nord-americà de les comunicacions, i ha presentat diverses mesures per tal de fer contents als editors.

Rupert MurdochGuillem Alsina (guillem@imatica.org) – Fa menys d’un mes, Rupert Murdoch (propietari de l’imperi Fox, la CNN i de diversos diaris en paper com el Wall Street Journal) llençava un guant a la cara de Google titllant a la companyia del cercador gairebé de “lladre” en aconseguir beneficis gràcies als continguts que el seu grup editorial posa a la Xarxa.

Aquests continguts, notícies d’actualitat i columnes d’opinió majoritàriament, són indexats per Google i altres cercadors, i presentats a l’usuari entre els resultats d’una cerca realitzada per paraules clau. Google, a més, posseeix el servei News que s’especialitza en continguts d’actualitat. Als resultats d’una cerca, Google hi afegeix publicitat, els beneficis de la qual reverteixen íntegrament a la companyia de Mountain View. La teoria és que Google guanya diners i els mitjans reben visites que també poden monetitzar d’alguna manera, especialment mitjançant publicitat, però això és quelcom que ja no afecta a la companyia del cercador. La teoria de Murdoch és que Google és l’única que hi surt guanyant, mentre que els Mitjans de comunicació perden amb això.

És per això que el propietari del grup Fox “va amenaçar” amb treure els seus continguts de Google, impedir que fossin indexats i, per tant, que tampoc constessin en els resultats de les cerques. I, mentre, va començar a negociar amb Microsoft per tal de monetitzar els seus continguts gràcies a Bing, fet que va disparar les sospites que la companyia de Redmond era la incitadora real d’aquesta actitud del magnat nord-americà de les comunicacions.

La resposta inicial de Google fou d’un cert desdeny, afirmant que si volia, Murdoch podia retirar els seus mitjans del cercador. La posició de la multinacional d’Internet semblava sòlida en aquell moment, i tal com anaven les coses semblava que “es faria la sueca” respecte a les amenaces del “media mogul” nord-americà. Però sembla ser que Google no vol que el sector dels continguts periodístics es converteixi en un segon front obert després dels continguts multimèdia (música i pel·lícules) de disputa entre aquells que els generen i Internet en general, pel que està aplicant mesures per prevenir una possible fuga en massa de publicadors o un boicot dels més importants grups mediàtics al seu motor d’indexament de notícies.

La principal mesura ha estat canviar la base de dades i el motor de cerca que alimenta a Google News, de manera que ara aquest i el cercador general són independents. Això permet un major control sobre els continguts de Google News per a decidir si es publiquen i com ho fan. Per exemple, un webmestre pot decidir incloure els seus continguts en el cercador general i no a Google News o viceversa.

Una altra mesura presa per la companyia de Mountain View és modificar el seu programa First Click Free, que facilita als webmestres afinar quins continguts del seu lloc web s’inclouen a Google News, per a què sigui més flexible. Ara, per exemple, els responsables d’un diari en línia poden decidir quantes pàgines del seu lloc podrà veure gratis al dia un internauta abans de que se li presenti la pantalla de subscripció de pagament, si és que se li permet veure alguna. Aquest programa també permet introduir una part del contingut a Google News -per exemple, el títol de la notícia i la seva entradeta o primers paràgrafs- i dirigir a l’usuari a la pàgina de subscripció posteriorment.

Queda per veure si aquestes mesures satisfaran els editors o si, al contrari, continuaran les protestes contra la manera de fer de la companyia del cercador i si finalment Murdoch materialitzarà la seva amenaça i marxarà de Google per caure als braços de Microsoft.

Foto: Rupert Murdoch per Elysson de Castro a Flickr

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)