IDC preveu un brillant futur per als tablets multimèdia

Compartir

MaquinariSegons la reconeguda consultora, les vendes d’aquests dispositius creixeran esperonades per l’iPad des dels 7,6 milions d’unitats previstes per a enguany, fins als 46 milions que es creu es vendran el 2014. Però tot i això, la nova “raça” de tablets no substituirà als ordinadors portàtils tradicionals.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – International Data Corporation (IDC) ha llançat les seves prediccions per al creixement del mercat de tablets multimèdia durant els vinents quatre anys, les quals són optimistes però sense arribar a suposar -ni de bon tros- un abandonament del tradicional format d’ordinador portàtil en favor d’aquest nou format per part dels usuaris.

Abans de continuar, cal situar el marc en el que s’ha mogut IDC per a considerar què és el que entra o no en la categoria de tablets multimèdia, ja que el mercat avui en dia no ens ofereix formats tan diferenciats com abans, si no molts tipus intermedis entre categories diferents. Per a IDC un tablet multimèdia és aquell aparell amb una pantalla d’entre 7 i 12 polzades, sense teclat físic, que empra un sistema operatiu "lleuger" com Android o l’iPhone OS, i la interfície del qual s’utilitza mitjançant un punter (stylus) o amb l’acció dels dits (tàctil/multitàctil). Aquesta categorització deixaria fora els netbooks amb capacitat de tablet PC i els tablets que empren sistemes operatius d’escriptori com Windows XP/Vista/7 o una distribució de GNU/Linux "tradicional".

Es preveu tancar el present any amb unes vendes totals per al sector de 7,6 milions d’unitats aproximadament, esperonades en bona part per l’iPad (que va sobrepassar el milió d’unitats en un temps rècord), però que no depenen totalment de l’oferta d’Apple. Comencen a arribar-nos terminals equipats amb Android com el Dell Streak, i els fabricants asiàtics han inundat països com Corea o Japó amb ofertes que busquen competir amb l’iPad, a vegades oferint màquines que clonen l’aspecte del tablet d’Apple però més barates.

Per al 2014 s’espera que el mercat dels tablets multimèdia vengui 46 milions d’unitats, creixent a un ritme compost del 57% anual. En comparació, i per al mateix any 2014, IDC espera que les vendes d’equips portàtils "tradicionals" donin un balanç de 398 milions d’unitats.

Per a la consultora nord-americana, aquest mercat dels tablets multimèdia encara ha de madurar; la demanda dels usuaris augmentarà en funció del nombre d’aplicacions disponibles per a les diferents plataformes de tablet, i aquestes aplicacions hauran d’aportar funcionalitats úniques als tablets que l’usuari no pugui trobar en màquines corresponents a una altra categoria.

La maduració del mercat amb la major disponibilitat d’aplicacions i les possibilitats úniques dels tablets que no es trobaran en altres dispositius de categories diferents (com smartphones o netbooks) faran que molts possibles compradors deixin de veure el tablet com quelcom "divertit de tenir" per a passar-lo a veure com una eina necessària per a la seva operativa diària, ja sigui de feina o d’oci.

Per als fabricants, això significa que el futur que tenen al seu davant és brillant, però per a disposar d’uns pocs models en el seu catàleg i potser no la major diversitat que de ben segur continuaran presentant en els ordinadors. Per als desenvolupadors d’aplicacions, l’estudi indica que per a triomfar en el mercat hauran de buscar aquella aplicació que els faci exclusius en l’àmbit dels tablets i diferencii a aquestes màquines de les altres.

Pel que fa a les plataformes, sembla clar que l’iPhone OS (iPad) i Android seran els principals contendents, amb una Microsoft que de moment sembla no apostar per aquest mercat, i la incògnita del Chrome OS (que podria canibalitzar part del mercat d’Android) i webOS.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina