Instagram, blanc de les crítiques per una cosa que ja havia fet

Compartir

Una anàlisi al detall del present contracte d’ús del conegut servei d’emmagatzemament d’imatges, i de la proposta de nou text, revela que el que s’ha donat a conèixer ara és només una reescriptura del que ja signava l’usuari.

Internet està en plena ebullició amb el darrer canvi dels termes de servei proposat per Instagram. Segons diversos llocs web, amb el nou text la subsidiària de Facebook s’atorga el dret a vendre les imatges pujades al servei pels usuaris sense cap compensació econòmica per a ells, el que implica per a molts que Instagram es quedi amb els drets d’aquestes imatges.

Tot i això, una lectura comparativa entre el text vigent actualment (i fins al 16 de gener, data en la què haurien d’entrar en vigor els nous termes) i la proposta de nou text revela moltes coincidències i la puntualització més en detall d’algunes coses que ja es deixaven a entreveure.

La necessitat d’aquest nou text pot ser deguda a la compartició de continguts que es produirà amb Facebook, des de l’abril d’aquest any la companyia matriu d’Instagram.

Passem a examinar un per un els principals punts de la polèmica

Els drets de les imatges

Ambdós textos són igual de clars sobre qui té els drets sobre els continguts (imatges però també textos i altres elements) que els usuaris pugen al servei: “Instagram does NOT claim ANY ownership rights” (Instagram no reclama cap dret de propietat), afirma el text actual, mentre que el nou text obvia la paraula rights (drets) per centrar-se en què Instagram no reclama cap mena de propietat.

La diferència és subtil, però prou per a què doni peu a la companyia per usar el contingut de l’usuari mitjançant drets de cessió implícits en aquesta frase o explicitats més endavant.

En el mateix paràgraf, un text que dóna origen a més polèmica.

L’usuari ja cedia drets sobre els seus continguts

Tant el vell com el nou text atorguen a Instagram una llicència d’ús sobre tot el material pujat a aquest servei. És a dir, si som usuaris d’Instagram i pugem una fotografia, no és que a partir del 16 de gener estiguem donant permís a la companyia per a què empri aquesta instantània, si no que fins ara ja ho veníem fent.

El text actual informa que

[…] you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, worldwide, limited license to use, modify, delete from, add to, publicly perform, publicly display, reproduce and translate such Content, including without limitation distributing part or all of the Site in any media formats through any media channels, except Content not shared publicly (“private”) will not be distributed outside the Instagram Services.

Mentre que en el nou s’hi pot llegir

[…] you hereby grant to Instagram a non-exclusive, fully paid and royalty-free, transferable, sub-licensable, worldwide license to use the Content that you post on or through the Service, except that you can control who can view certain of your Content and activities on the Service as described in the Service’s Privacy Policy, available here: http://instagram.com/legal/privacy/

Fixem-nos en el petit detall del segon text quan parla del contingut sub-licenseable, que vol dir que Instagram pot llicenciar aquest contingut a terceres parts si ho creu convenient, mentre que això abans quedava en un llimb (el text no ho impedia però tampoc ho permetia explícitament). Tot i això, com podem apreciar, l’empresa si que podia fer ús dels continguts a la seva discreció.

Guanyen diners amb les meves fotos?

Si. Instagram és una empresa, i les empreses no viuen de les bones obres de caritat. Però això no és una cosa nova, si no que abans ja es donava, només que ara es puntualitza millor com fer-ho.

En el contracte d’usuari encara vigent, el segon punt de l’apartat de drets tracta aquest tema:

Some of the Instagram Services are supported by advertising revenue and may display advertisements and promotions, and you hereby agree that Instagram may place such advertising and promotions on the Instagram Services or on, about, or in conjunction with your Content. The manner, mode and extent of such advertising and promotions are subject to change without specific notice to you.

És important fixar-se en l’expressió or in conjunction with your Content, o conjuntament amb el contingut de l’usuari, la qual cosa indica la possibilitat d’emprar elements publicitaris juntament amb el contingut que els usuaris pugen als servidors d’Instagram.

La proposta de nou text és més detallada, explicant que una tercera part pot pagar a Instagram per exhibir dades de l’usuari com les seves fotos, nom d’usuari o allò que li ha agradat:

Some or all of the Service may be supported by advertising revenue. To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you. If you are under the age of eighteen (18), or under any other applicable age of majority, you represent that at least one of your parents or legal guardians has also agreed to this provision (and the use of your name, likeness, username, and/or photos (along with any associated metadata)) on your behalf.

La situació és la mateixa, ja que si bé en el text en vigor actualment no fa una referència explícita a què terceres parts puguin pagar-li a Instagram per col·locar publicitat a les seves pàgines juntament amb el contingut de l’usuari, i usar aquest per a finalitats publicitàries a través d’Instagram, es deixa a entendre d’una forma implícita. Evidentment, ningú fa res gratis en aquests contextos, i Instagram no és cap excepció.

Polèmica i aclariment

La forta polèmica generada a Internet sobretot degut a diversos articles apareguts en els mitjans que subratllaven la possibilitat que Instagram guanyi diners venent les fotos dels usuaris i que pugui fer el que vulgui amb elles, han generat un fort debat a la xarxa, així com crides als usuaris per tal que abandonin el servei. A aquestes alçades és impossible afirmar si tals crides han tingut èxit, encara que és poc probable que els abandonaments d’usuaris siguin massius, si bé s’han donat casos.

Tota aquesta situació ha dut Instagram a publicar una entrada al seu blog en la qual criden a la calma als seus usuaris i afirmen que buscaren aclarir els nous termes revisant-los i rectificant les frases i paraules que puguin dur a enganys i prejudicis falsos.

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: