iPad: venda per inèrcia o gàdget realment innovador?

Compartir

MacTitllat de fiasco per no poques veus (ha rebut fins i tot un “premi” per això), l’iPad ha batut rècords de reserves abans de la seva posada a la venda. El públic final no té criteri, o els experts no ho són tant com afirmen ser-ho en realitat?

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Com tot el que ha llançat Apple en els darrers temps (i, gairebé m’atreviria a dir, al llarg de la seva història), l’iPad ha generat divisió d’opinions al seu voltant; lloat per uns com a producte innovador, és criticat per altres per voler comprendre massa funcionalitats sense centrar-se en res concret.

Fins a tal punt han arribat les crítiques a l’iPad que aquest gàdget va rebre, per votació popular, el premi ‘Fiasco Award 2010’ amb més de la meitat dels vots emesos pels internautes. Entre les crítiques que se li han dirigit en aquest esdeveniment es troben les més comunes: no proporcionar compatibilitat amb Flash, i no disposar de port USB o lector de targes de memòria (SD-microSD). El guanyador de la passada edició dels Fiasco Awards fou Microsoft amb Windows Vista.

Però el públic ha respost d’una altra manera, amb un gran èxit de comandes. Tot i que el dispositiu sortirà a la venda d’aquí a uns dies als Estats Units, es poden fer prereserves directament a Apple. Segons informa l’agència Reuters, tal ha estat l’èxit de l’etapa de prereserva que Apple està advertint als actuals compradors que les noves unitats només estaran disponibles a partir del 12 d’abril, mentre que les primeres persones que van efectuar la reserva tindran el seu iPad a partir del 3 d’abril.

Segons això, és fàcil deduir que Apple ha esgotat les primeres unitats encarregades abans fins i tot de posar el gàdget a la venda, i que ja ha realitzat una segona comanda al fabricant del maquinari. Un gran èxit, com tot el que modelen les mans de Steve Jobs.

Un gàdget és l’adequat si compleix amb la funció que l’usuari desitja

L’èxit o fracàs d’un dispositiu electrònic o, en general, de qualsevol objecte, servei, etc. que es posi a la venda, l’acaben decidint finalment els usuaris, que són els que compren l’aparell o el deixen de banda. Iniciatives i dispositius revolucionaris i que semblava que tenien un gran futur al seu davant i la benedicció de la crítica, han acabat en grans fiascos comercials degut a la manca de suport del públic, dels clients, que són en definitiva els que han de consumir el que es fabrica. En aquest sentit, si l’iPad s’ajusta a les necessitats dels seus compradors i és capaç de seduir-los per a què l’adquireixin, aquest dispositiu serà justament útil.

Per a aquells que assenyalen la mitologia que rodeja a Apple i el suport incondicional dels “maquers” capaços de comprar qualsevol cosa que surti de les ments dels enginyers de Cupertino, recordar que la companyia de la poma també ha patit fracassos com el Mac Cube o els ratolins inclosos amb els iMac de primera generació, i que van ser criticats pels usuaris fins a forçar la seva completa remodelació.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina