La ciutat intel·ligent més enllà de plataformes i apps

Compartir

Ford proposa una xarxa de comunicació global entre vehicles que també inclogui vianants i les ciutats intel·ligents, i que sigui independent de plataforma.

Per primera vegada en la història, un fabricant d’automòbils participa a la fira de la mobilitat per excel·lència (té sentit, què pot ser més mòbil que un cotxe?). En un món poblat cada dia per més gàdgets, en el qual avancem ràpidament cap a la idea de “ciutat intel·ligent”, i en el que cada cop més objectes posseeixen un xip, la capacitat d’executar aplicacions informàtiques i connectar-se i dialogar amb altres objectes, els vehicles de motor són una de les puntes de llança d’aquest avanç cap a la “smart city”. I Ford sembla que vol ser la pionera dins de la punta de llança del sector automobilístic.

El fabricant nord-americà ha entrat a la fira “per la porta gran”, amb estand propi a l’àrea d’exposició i en una keynote protagonitzada pel seu president executiu, Bill Ford Jr. (besnét del fundador de la companyia). En aquesta, Ford va proposar el que podríem batejar com a “carreteres totalment connectades”: que els cotxes incloguin elements que els permetin “dialogar” entre ells per proporcionar als usuaris més seguretat i confort a més de “parlar” amb sistemes GPS per a seleccionar la millor ruta en un moment donat o amb els sistemes d’entreteniment a bord.

Per predicar amb l’exemple, Ford llançarà a Europa el B-Max amb el seu sistema Sync que permet controlar determinades funcions del vehicle amb comandes vocals (lamentablement, sembla que encara no respon ell tot sol a l’ordre “porta’m a..”) i gestionar tot el sistema de navegació i entreteniment.

Però l’hereu de la tradició automobilística de Ford no es va quedar només en una xarxa entre cotxes, si no que va estendre aquesta a vianants i, fins i tot, avions, proposant una xarxa global de comunicacions en ruta. Potser el que deixava a entreveure Ford era adoptar algunes de les idees que dirigeixen els sistemes de navegació dels moderns avions de passatgers per avançar cap a un futur de ciència-ficció en el qual els cotxes es podrien conduir ells sols.

Pel que fa al tema de les diferents plataformes de programari i com compatibilitzar-les, Ford va dir l’evident: no importa que a un cotxe el guii Android, a un altre Windows 8, i a un tercer un sistema operatiu que encara no ha nascut; amb què s’entenguin parlant entre ells, n’hi haurà prou…

I, des del públic present, una pregunta compromesa per acabar: si es proposa una xarxa global entre vehicles i ciutats, què passa si algú la “hackeja”? Ford va admetre haver-se quedat sense resposta.

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: