La crisi econòmica provoca l’augment del teletreball

Compartir

CibersocietatTot i les tan lloades virtuts del teletreball, ha hagut de ser una recessió econòmica històrica la que fes decidir a les mitjanes i petites empreses a començar-ho a aplicar, permetent així reduir les seves despeses. La possibilitat d’accedir a les aplicacions corporatives és clau.

Redacció/Agències – Fa anys que es parla de les nombroses virtuts i pocs defectes que té el teletreball: que si s’estalvia en desplaçaments, que si facilita la conciliació de la jornada laboral amb la vida familiar, que si millora el nivell de vida, que si permet desprendre’s de despeses d’infraestructures,… però tot i aquestes virtuts objectives, el teletreball era (i continua sent) una assignatura pendent en moltes empreses de grandària petita i mitjana, mentre que la majoria de les grans corporacions ja el van començar a implantar fa anys amb més o menor convenciment i èxit.

Ha hagut de ser l’actual situació econòmica de crisi galopant la que ha obert els ulls a l’empresariat perquè, per fi, confii en aquesta forma de treballar per a reduir les despeses i augmentar la productivitat. Les tecnologies de comunicació remota com la VoIP (veu sobre IP) i la videoconferència comencen a passar per davant de viatges i desplaçaments.

Seguint amb la tendència a l’alça en el teletreball, i segons la consultora IDC, el nombre de treballadors mòbils arribarà en el 2011 als 1.000 milions a escala mundial. Igualment, l’informe La Societat de la Informació a Espanya 2008, elaborat per la Fundació Telefónica, indica que el 58,3% de les organitzacions espanyoles amb més de 250 treballadors ja faciliten aquests accessos remots als professionals mòbils, igual que el 30,7% de les empreses d’entre 50 i 249 treballadors i l’11,1% d’aquelles amb plantilles de 10 a 49 persones.

L’accés en mobilitat (des de qualsevol lloc del món, per dir-ho d’alguna manera) a les aplicacions corporatives és fonamental, per al què tecnologies com la virtualització d’escriptoris i els servidors de terminals són ideals.

Passes a tenir en compte per a una perfecta introducció del teletreball a l’empresa

A l’hora de muntar un sistema de teletreball a la nostra empresa partint de zero, hem de tenir diversos aspectes en compte:

  1. Assegurar-nos que realment tots els llocs de treball que volem “convertir” a teletreball són factibles

  2. Delimitar adequadament les atribucions dels nous llocs de teletreball

  3. Disposar de les eines adequades (programari de virtualització, VPN segura,…). Per a això, el millor és consultar amb un professional informàtic

  4. Sospesar la idoneïtat dels candidats als llocs de teletreball. El teletraballador òptim ha de ser una persona ordenada, metòdica, amb autodisciplina i iniciativa, amb un cert nivell de coneixements tecnològics

  5. Mentalitzar-nos de que les estructures de l’empresa han de canviar per adaptar-se a la nova realitat i metodologia

  6. Vigilar la seguretat. Les nostres dades viatgen ara a través de xarxes públiques

  7. Un cop implantat el teletreball, mantenir una relació constant amb els teletreballadors, donar-los prou “espai vital”, sense ofegar-los però donant-los també a entendre que estem al seu costat per al que necessitin

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)