La Unió Europea posa sobre la taula un mercat digital únic

Compartir

La posada en marxa efectiva podria trigar encara anys, però l’organització de l’Agenda Digital ja està treballant sobre una sèrie de propostes.

Unió Europea

Qualsevol viatjant que disposi d’un telèfon mòbil i el vulgui usar en un altre país, té por d’una cosa: el roaming. Però, té sentit aquest càrrec extra en un espai com el de la Unió Europea que intenta constituir un mercat únic a tots els nivells? A tenor de l’objectiu que s’ha marcat la Comissària Europea per a l’Agenda Digital, l’holandesa Neelie Kroes, no només el roaming és l’enemic, si no la mateixa fragmentació del mercat digital, que porta a la pèrdua d’oportunitats en el sector.

Kroes indica que el creixement europeu en el negoci d’Internet és superior fins i tot al d’una potència emergent com la República Popular de la Xina, però que aquest encara podria generar més oportunitats i una major riquesa d’existir un mercat únic entre tots els països de la Unió.

El primer pas per arribar-hi és consensuar estàndards tècnics entre els diferents països, ja que actualment els proveïdors de servei es troben amb diferents infraestructures i diferents reglamentacions respecte a aquestes per oferir serveis de telefonia mòbil o d’accés a Internet de banda ampla.

És precisament la banda ampla l’objectiu de Kroes i, per tant, de l’Agenda Digital: facilitar a tots els ciutadans europeus l’accés econòmic a Internet d’alta velocitat. No en va, diversos estudis assenyalen la correlació entre la disponibilitat d’accés a banda ampla a un preu assequible i l’augment de l’economia lligada a les noves tecnologies, com ara negocis en línia o creació de serveis per a internautes.

Però és factible un mercat digital únic entre, per exemple, les operadores de telefonia?

Els diferents mercats que composen la Unió Europea estan molt fracturats, amb grans operadores (com Vodafone, Orange, Telefónica/Movistar o Deutsche Telekom) presents directament o indirecta (a través de filials) en la majoria dels mercats europeus, i operadores menors presents en un sol mercat, malgrat que normalment aquestes estan vinculades o són filials d’altres operadores més grans.

L’establiment d’un mercat únic a nivell pràctic no seria immediat, tot i que fer desaparèixer totalment els càrrecs per roaming seria un procés que podria durar entre uns pocs mesos i poc més d’un any. Després vindria l’adaptació de les infraestructures als estàndards comuns europeus, un procés molt més lent que podria arribar a durar anys i, en paral·lel, una nova legislació que permeti a les operadores actuar a nivell global en tots els mercats de la Unió, ja sigui directament o a través de la cessió d’infraestructures per part d’altres operadores.

La comissària Kroes ja està treballant, juntament amb l’equip de l’Agenda Digital, en una sèrie de propostes de reglamentacions a nivell europeu que facilitin la transició a aquest mercat digital europeu únic. No només contemplaran el mercat de l’accés a Internet, si no també altres aspectes com el copyright en els continguts digitals (música, pel·lícules, llibres,…).

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

La Unió Europea posa sobre la taula un mercat digital únic
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: