La veu com a valor afegit en els serveis online

Compartir

TwitterFacebook i Twitter preparen sengles afegits per dotar als seus serveis online de VoIP (veu sobre IP). La forma de comunicació del futur a Internet vindrà marcada per la veu?

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Mentre acaben de polir els seus models de negoci (que comencen a demostrar la seva vàlua), les principals xarxes socials sembla que estan atacant les comunicacions internes per veu com a forma de millorar els seus respectius serveis. Tant Facebook com Twitter confien en empreses externes per a equipar-se amb aquesta facilitat.

Vivox és una companyia que proporciona serveis de veu a tercers, treballant per exemple amb la poderosa editora de videojocs EA Games o amb Linden Labs per a proporcionar xat per veu al conegut món virtual Second Life entre d’altres. Des de fa temps, les principals aplicacions de missatgeria instantània, com el Live Messenger de Microsoft, ofereixen la possibilitat de comunicar-se emprant la veu en comptes de fer-ho via teclat com era tradicional. Skype és una empresa que ha aconseguit gran èxit a partir del seu programari de VoIP per a Windows, Mac OS X i GNU/Linux, que va fer el camí a la inversa afegint a posteriori la possibilitat de xatejar mitjançant text.

Facebook va afegir capacitats de veu al seu xat a través d’un plug-in extern que haurà de ser instal·lat a la màquina local, tal i com tots aquests serveis online via web han de fer. Si en la propera versió 5 de l’estàndard HTML s’hi inclouran els tags per a gestionar àudio i vídeo encastats en una pàgina amb els seus corresponents còdecs, seria desitjable que per a següents versions o revisions es busqués oferir la funcionalitat de streaming d’àudio i vídeo i d’intercanvi en temps real de missatges (IM, Instant Messaging) i videoconferència. Naturalment, això xoca frontalment amb els interessos de les empreses que proporcionen serveis d’aquest tipus, però no és menor al xoc que suposa la inclusió d’àudio i vídeo natius amb les empreses que ja ofereixen aquests serveis.

El xat de veu permetrà no només realitzar converses un a un, sinó també multiconferències amb diversos participants. La capacitat de realitzar converses de veu també podrà ser utilitzada per les aplicacions construïdes sobre Facebook, ja que mitjançant l’API de la xarxa social, estaran disponibles les crides adequades.

També és possible que des de fora de Facebook es pugui accedir a les converses de veu amb usuaris de la xarxa, ja que Vivox podria posar a disposició dels usuaris un client de programari específic per a això. La xarxa social ampliaria, així doncs, fronteres als usuaris que no volen donar-se d’alta en ella però sí comunicar-se amb persones que formen part activa i passen moltes hores connectats.

De moment, el plug-in de Vivox s’està provant en fase beta tancada (per a uns pocs usuaris), i és d’esperar que en les properes setmanes s’anuncii la seva publicació definitiva.

Dos minuts com a màxim

En el cas de Twitter, aquest servei de microblogging que amb el temps i l’acceptació dels internautes ha arribat a convertir-se en una autèntica xarxa social, el servei de VoIP es troba llastat per haver de complir la mateixa missió que el lloc web: oferir una manera de comunicar-se àgil i breu. En aquest cas, sembla que les converses estaran limitades a dos minuts de temps màxim, lapse que des de l’empresa s’ha homologat als 140 caràcters que imposa com a límit en els missatges escrits de la web.

Per a implementar-ho, Twitter ha confiat en Jajah, una empresa que com el cas de Vivox, també s’ha especialitzat en comunicacions de veu a través d’Internet. Igual que el de Facebook, aquest servei es troba en fase beta tancada, i és probable que es doni a conèixer al llarg de les properes setmanes.

Una tendència per a tothom?

El valor afegit que representa la VoIP és quelcom palpable des de fa temps i que ha generat l’interès entre els principals actors de la Xarxa. eBay va adquirir Skype amb la intenció d’integrar aquest servei en la seva oferta de subhastes online per tal que els seus usuaris realitzessin licitacions, malgrat que finalment no va quallar. Cal, però, diferenciar el que és la veritable VoIP, la capacitat de la qual excedeix la de comunicar-se amb una altra persona que tinga el mateix programari client per a poder interactuar amb altres dispositius i programes, d’aquests xats de veu interns, que molts cops empren protocols propis no estàndards.

Si la VoIP té aplicacions “serioses”, aquests xats de veu es destinen més aviat a l’oci, i encara és una incògnita quina recepció tindran a Twitter, malgrat que intuïtivament es pensa que dins Facebook serà molt més emprat i apreciat. En canvi, a la xarxa de microblogging és possible que per la seva mateixa gènesi textual i la limitació imposada dels dos minuts, no acabi quallant.

Seguint amb aquest argument, mentre que a Twitter el desenvolupament de la veu s’estancarà, és probable que a Facebook estiguem sentint quelcom d’implementar suport per a vídeo (amb el que podrien realitzar-se videoconferències entre usuaris) en qüestió d’un any o any i mig després del llançament del plug-in de veu.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)