L’art del contacte

Compartir

"Qui té un amic, té un tresor". Ho diu el refrany i ho reafirmen els practicants del "networking", l’art de saber relacionar-se. La seva utilitat es demostra especialment en el món laboral, on conèixer la persona correcta pot ser la clau per trobar nous socis, assessors, clients o una feina. A Internet hi ha plataformes creades només per a aquesta finalitat.


Mercè Molist – "Networking" significa "crear xarxes", concretament xarxes de persones que funcionaran com a contactes per a múltiples funcions. Tot i que la paraula és nova, la pràctica en si mateixa és tan vella com la humanitat: un exemple seria la típica botiga de poble per on passen tots els veïns, de manera que a través del botiguer és fàcil enllaçar uns amb altres a partir de les seves necessitats.

El "networking" com a disciplina va aparèixer a mitjans dels anys 90 als Estats Units, seguint la teoria dels "6 graus de separació" de Stanley Milgran, que postula que dues persones qualsevol estan connectades per un màxim de sis intermediaris. Avui en dia, s’entén com l’art de construir i mantenir relacions personals, de manera que les dues parts es beneficiïn d’això, normalment en un entorn professional.

Tot i que algunes persones estan predisposades al "networking" per naturalesa, la majoria necessiten ajuda per aprendre els trucs, com portar sempre targes de visita, tenir una agenda organitzada, saber presentar-se en tres minuts o no quedar-se en un racó en les pauses d’un congrés. Cada vegada es realitzen més cursos en la geografia espanyola, als quals s’hi apunten tota mena de professionals, i ara Internet els facilita la tasca.

Rosaura Alastruey, experta en "networking" i directora de ProyectosTIC, posa als blocs com a exemple: "Alguns s’han convertit en veritables comunitats de professionals on els més actius es coneixen personalment, es recomanen entre ells, intercanvien coneixement i fan contactes". També algunes llistes de correu, com "Executives On-Line", que agrupa a més de 800 professionals femenines de tota Espanya.

Però els llocs més adequats per a l’art del contacte professional són les xarxes socials creades amb aquesta finalitat, explica Alastruey: "Són directoris de professionals, amb funcionalitats i opcions dissenyades per afavorir el procés de construir i ampliar la seva xarxa de contactes. Solen tenir una gran base de dades i un potent cercador que permet trobar perfils interessants emprant múltiples variables".

Les més populars són Xing, nascuda a Alemanya i amb 2 milions de membres a Espanya, i Viadeo, versió espanyola de la francesa Viaduc. Aquestes són plataformes de tipus genèric, ja que estan obertes a tota mena de professionals. N’hi ha també de temàtiques, com les espanyoles Jobilus, dedicada al món laboral, i Genoom, enfocada als contactes familiars.

A nivell internacional, Zubka trepitja fort entre les plataformes dedicades a crear xarxes laborals i Damsels in Success reuneix a dones professionals. Alastruey destaca altres plataformes més innovadores i imaginatives, com Triplife, per fer contactes quan es viatja en avió, o IDTGVandCO, el mateix però en els trens francesos de llarg recorregut.

Alastruey avisa: "El fet d’usar una o altra plataforma ha d’estar en funció de la nostra estratègia personal i intransferible. Cal escollir aquelles que s’adaptin millor als nostres objectius i provar algunes, fins trobar-se amb les que ens semblin més adequades". Com a pauta, afirma l’experta, no caldria estar en més de dues o tres a la vegada ja que, si no, es fa impossible tenir-les al dia.

Aquestes xarxes ofereixen, explica Alastruey, "el tradicional ‘busco/ofereixo’, molt agilitat, a més de permetre establir un primer contacte amb persones que d’una altra manera seria molt més difícil, ja que aquí tenen una major disponibilitat inicial". També possibiliten accedir a projectes interessants, per recomanacions de tercers, i retrobar-se amb persones a les quals s’havia perdut la pista.

Ara bé, afirma, "aquestes plataformes funcionen sempre que facis alguna cosa més que "estar-t’hi"". El primer pas, el registre, és molt important ja que les dades que introduïm seran el nostre "perfil" públic, la nostra carta de presentació. Cal tenir-lo sempre actualitzat, amb un currículum, una foto recent, enllaços als nostres contactes i prou dades per a què se’ns pugui localitzar fàcilment.

Però la cosa no acaba al crear el "perfil", assegura l’experta: "Cal tenir una mentalitat de xarxa i mantenir una actitud molt proactiva, fer cerques dins de la plataforma, contactar amb persones". Per a això, és imprescindible entendre com funcionen aquestes xarxes socials, assegura: "Si tothom sapigués usar-les no es perdrien les invitacions ni es produirien malentesos".

Un altre punt essencial és actuar amb educació i respecte, seguint el codi ètic d’Internet: "No enviar missatges en cadena o massius a tots els nostres contactes i respondre sempre els correus que rebem, encara que sigui negativament perquè la proposta no ens interessa en aquest moment. Els nostres missatges han de ser curts i directes, treballats, amb bona ortografia i títols descriptius".

Després d’haver fet alguns contactes, el següent pas serà "sobrepassar els límits virtuals i conèixer-los en el món presencial", afirma la directora de ProyectosTIC. Són poques les xarxes socials que organitzen reunions oficials dels seus membres en el "món real". Els encontres són informals i muntats pels mateixos usuaris, en grups d’afinitat.

Segons Alastruey, per a què aquestes reunions siguin efectives haurien de comptar amb la figura del dinamitzador: "Una persona o equip que es dediqui a conèixer a fons als qui assistiran i ajudi a crear connexions directes i productives entre ells". D’això se n’acostumen a encarregar empreses com ProyectosTIC, que es contracten expressament per muntar la reunió.

I és que Internet no és el súmmum de la pràctica del "networking" sinó una eina més, molt útil i estratègica però, diu Alastruey, "mai no s’hauria d’usar com a substitut del "networking" presencial. No podem oblidar que som éssers socials per naturalesa i necessitem relacionar-nos. El millor és trobar l’equilibri entre les dues modalitats, en funció del temps disponible".

Les principals trobades presencials de "networking" a Espanya estan relacionades amb el sector tecnològic, el primer que va apostar per elles. Destaquen els "Thursday Internet", cada últim dijous de mes a Madrid; els "First Tuesday", cada primer dimarts de mes a Barcelona, Madrid i València; els "Mobile Monday", el primer dilluns de cada mes a les mateixes ciutats, i "Networking Actiu", cada sis mesos a Madrid i Barcelona.

Altres, que escapen a la temàtica tecnològica, són "After Work", per als professionals francesos residents a Barcelona, Madrid i València; "Iniciador", una reunió mensual d’emprenedors a Barcelona i Madrid; o "The coffee(break)", un encontre anual que, explica Alastruey, "converteix a la ciutat de Càceres en una gran cafetera i reuneix a multitud d’emprenedors interessats en conèixer-se i exposar els seus projectes".

Com usar una xarxa de contactes professionals

Rosaura Alastruey ofereix alguns consells per "saber estar" en
una xarxa social de contactes professionals:

1. "ESTAR PER ESTAR" NO SERVEIX PER RES. Registrar-se i crear un perfil atractiu només és el principi. Cal mantenir una actitud proactiva i dinàmica.

2. FER UNA ELECCIÓ INTEL·LIGENT. El nostre temps és limitat i cada vegada hi ha més plataformes d’aquesta mena. Gestionar la nostra presència a totes és impossible. Cal escollir les dues o tres que s’adeqüin millor a les nostres necessitats professionals.

3. SEGUIR LA PREMISSA BÀSICA DE "DONAR PER REBRE". Consultar perfils, investigar i descobrir què podem oferir als membres de la xarxa. Cal començar sembrant, i molt.

4. PERSONALITZAR EL PERFIL AL MÀXIM. Afegir elements al perfil, com una fotografia, ajuda moltíssim a millorar l’efectivitat de la nostra participació. Cal tenir present que tractem amb persones i a tots ens agrada "veure’ns les cares", encara que sigui a través d’una fitxa.

5. USAR TOTES LES EINES A LA NOSTRA DISPOSICIÓ. Les plataformes solen ser molt més potents que la seva aplicació principal: la base de dades de professionals. Es complementen amb eines pròpies com les alertes, presentacions de contactes i altres, que faciliten la gestió de la xarxa de contactes.

6. TREBALLAR LES NOVES INVITACIONS. No és bo usar les plantilles automàtiques per demanar a algú que ens afegeixi a la seva xarxa de contactes. Cal personalitzar sempre els missatges i adequar-los a la persona amb qui volem parlar. Mai usar-los de manera massiva.

7. NO USAR LA PLATAFORMA COM A REPOSITORI DE CONTACTES. No es tracta d’anar afegint contactes perquè sí, només pel fet de tenir una gran quantitat, no serveix per res.

ProyectosTIC

Xing

Viadeo

Jobilus

Genoom

Zubka

Damsels In Success

Triplife

iDTGVandCO

Thursday Internet

First Tuesday

Mobile Monday
http://www.mobilemondaybarcelona.com/es
http://www.mobilemondaymadrid.com

Networking Activo

After Work

Iniciador

The Coffee(break)

Copyright 2008 Mercè Molist.
Verbatim copying, translation and distribution of this entire article is permitted in any digital and no commercial medium, provide this notice is preserved.

Guillem Alsina