Les meves previsions sobre el que veurem en el 2012

Compartir

La televisió connectada esdevindrà, ara si, un èxit, mentre la industria comença a buscar el seu següent ‘hit’ en vendes que bé podria ser la roba “intel·ligent”.

Amb l’arribada d’un nou any, comença a ser el moment de fer, per una banda, resums del què ha passat en els darrers mesos d’ençà del passat 1 de gener i, de l’altra, del que podria passar des d’ara i fins al 31 de desembre. El de la predicció sembla un esport de pràctica indefectible entre els éssers humans.

I enmig del maremagnum de prediccions, visions i apostes, personalment m’atreveixo a fer-ne també unes quantes que us resumeixi a continuació.

Smart TV, ara si

Aquest 2012 serà el de la televisió connectada o intel·ligent, però no abans de la tardor. Com a novetat tecnològica i ‘hit’ en vendes, els tablets lleugers veuran el seu esgotament, ja que hauran deixat de ser una novetat, el format ja estarà consolidat, i ja força públic en tindrà, però això no passarà abans de la tardor. Podríem dir que la televisió intel·ligent en les seves diferents formes destronarà als tablets com a la “nineta dels ulls” de la industria tecnològica.

A això hi contribuirà l’expansió internacional de Google TV, que de ben segur veurà la seva irrupció en mercats com l’europeu, per als quals la companyia del cercador signarà contractes amb proveïdors de continguts i cadenes de televisió localitzades als diferents països que conformen la Unió Europea i més enllà.

Però si hi ha una cosa que podria marcar la diferència en aquest camp, això és una possible irrupció d’Apple al mercat amb el televisor del que tant se n’ha parlat darrerament, i que seria una mena de treball pòstum de Steve Jobs, la intenció confessada del qual (a la seva biografia) era revolucionar la televisió amb un concepte renovador.

Google també podria llançar, als voltants del final de l’estiu, una nova versió superior de la seva plataforma Google TV, basada en Android 4.0. Però, si alguna cosa ajudarà a la companyia del cercador, és que hi hagi més apps en la versió del Market per a la televisió, un procés que es donarà al llarg de tot l’any.

Els tablets Android començaran a girar la truita

Si fins ara el segment dels tablets lleugers només ha tingut un color (el de la poma mossegada d’Apple) al llarg del 2012 serem testimonis de com comença a canviar la truita, malgrat que l’iPad seguirà representant més de la meitat de les vendes.

I no és que aquest aparell perdi vendes respecte als tablets Android, ja que el previsible iPad 3 s’erigirà més que probablement en un nou rècord de vendes, si no que els tablets Android baixaran més de preu i seduiran més als usuaris novells en aquest sector, repetint la mateixa situació que ja s’ha donat en els smartphones.

Malgrat tot, repeteixo: l’iPad no perdrà vendes, senzillament és que el conjunt d’Androids en guanyarà més ràpidament.

Nokia absorbida per Microsoft?

És un dels rumors estrella de les darreres setmanes, i sona com aquells vaticinis que en les pel·lícules de fantasia anuncien l’arribada d’un heroi que ha d’alliberar el poble sotmès al jou del tirà. Només que aquest cop molts ho volen veure a l’inrevés, i parlen de la futura submissió de Nokia al jou dels de Redmond.

El cert és que el fabricant finlandès ha fet una aposta arriscada migrant de Symbian a Windows Phone tot saltant-se el seu antic projecte MeeGo, i la resposta del públic és encara ara tota una incògnita.

De fracassar (una possibilitat certament plausible) la multinacional d’Espoo es podria trobar en una situació molt delicada i en un moment en què una absorció per part d’altri seria sens cap mena de dubte considerada. I tots els números apunten a què l’altre factor de l’equació seria Microsoft.

Google ha seguit l’exemple d’Apple i RIM havent adquirit Motorola, de manera que en el futur podrà també fabricar els terminals i posicionar-los en el mercat segons cregui convenient. Tots els principals rivals de la companyia de Steve Ballmer produeixen el programari i també el maquinari, així doncs… perquè no fer el mateix?

De moment, aquesta possibilitat no passa d’un mer rumor, però sobre l’esdevenidor de Nokia n’haurem de saber alguna cosa als voltants de l’estiu i, llavors, pot saltar la bomba informativa.

Personalment, penso que amb tots els dispositius de tots els fabricants sumats, Windows Phone 7 no superarà el 13% del mercat, però és que tampoc m’estranyaria si tanqués el 2012 amb un 5 o un 7% de quota.

Les ulleres, la nova fita

Si abans he dit que la televisió connectada o intel·ligent guanyaria protagonisme, es començarà a perfilar el gàdget que en el futur l’haurà de substituir com a “nena mimada” de la industria. I aquest serà, amb tota probabilitat, les ulleres que permetran veure dades de realitat augmentada a escassos centímetres dels nostres ulls, o projectar films mentre viatgem en tren de manera que ens doni la sensació que en realitat estem en una immensa sala de cinema.

No és que n’anem a veure la sortida d’un gran nombre de models, però se’n començarà a parlar.

Chrome, explosiu

El navegador web de Google serà un dels grans protagonistes del 2012; potser no arrabassarà el primer lloc que l’Internet Explorer manté entre els navegadors web, però si que farà davallar a aquest inexorablement i, juntament amb Firefox (al què deixarà enrere) sumaran més de la meitat dels internautes.

Precisament, la guineu de foc notarà i molt la davallada, mentre que Safari també baixarà, esdevenint Chrome l’únic browser a l’alça. No descarteu que alguna empresa compri a Opera.

Facebook s’estancarà

Seré agosarat: la xarxa social que marca la pauta a dia d’avui a Internet, seguirà una corba de creixement més baixa que l’actual fins cap allà al juny, i els mesos estivals marcaran la diferència.

De cara al setembre, el creixement d’aquesta xarxa ja serà molt pla, i això posarà nerviosos a inversors i empreses que han apostat fort per la criatura de Mark Zuckerberg. No hi haurà substitut, els 1.200-1.300 milions d’usuaris que pugui tenir llavors Facebook, seran els que s’hi quedaran, però les xarxes socials en general es diversificaran més i orientaran a sectors molt definits de població.

Les que més hi sortiran guanyant seran les xarxes socials centrades en les relacions amoroses de tota mena, i Google+ esdevindrà un nou fracàs en aquest camp per a la companyia del cercador. Tot i això, ho serà amb pal·liatius, perquè el seu fracàs consistirà en no superar a Facebook (es quedarà entre el 10 i el 20% del volum d’usuaris d’aquesta), malgrat que esdevindrà la segona o tercera xarxa en importància del planeta.

Rodarà el cap de Steve Ballmer?

Probablement, i si això acaba passant, l’actual líder de Microsoft veurà rodar el seu cap quan surtin els resultats de les vendes de smartphones amb Windows Phone 7 per als darrers trimestres de l’any.

El previsible fracàs d’aquesta plataforma que s’enfronta a un públic molt centrat en Android i l’iPhone, farà que el valor del gegant de Redmond pateixi una bona sotragada, i seran els inversors qui clamin pel canvi. Malgrat el que ha dit, no descarteu una tornada de Bill Gates, ni que sigui temporal.

Com he dit al principi d’aquest article, l’art endevinatori és difícil, i més quan es tracta d’una industria tan canviant com ho és la tecnològica encara que es parteixi d’una base de cert coneixement. D’aquí a un any tornaré sobre les meves passes per veure quantes n’he encertat, però sense desitjar que siguin moltes o poques, simplement per curiositat.

 

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: