Les pors sobre el cloud computing es fan realitat per als usuaris de Sidekick, que perden tots les seves dades

Compartir

Els servidors de l’operadora alemanya T-Mobile han perdut totes les dades dels seus clients, que ara només disposen de les còpies en local existents als seus dispositius.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Aquells que adverteixen dels perills del cloud computing (literalment, computació en el núvol) i de no saber amb certesa a on tenim les nostres dades, tenen ara -i a més dels típics arguments sobre la seguretat i privacitat d’aquests serveis en línia- un cas pràctic per posar com a exemple: els usuaris del servei Sidekick de T-Mobile han perdut les dades emmagatzemades en línia en el seu proveïdor, i tot apunta a què la pèrdua serà irremeiable, malgrat que no necessàriament irreemplaçable (des dels dispositius locals)

Sembla que tot fou degut a una actualització dels servidors per part de la companyia. La veritat, és que alguna cosa va passar en les màquines que allotjaven el contingut de les agendes dels telèfons mòbils, perquè aquestes es van perdre i sembla que la companyia que proporciona el servei és incapaç de recuperar-les.

Sidekick és el nom comercial que T-Mobile li ha posat al servei ofert per l’empresa Danger (curiosament, en anglès significa “Perill”) i que consisteix en un maquinari (terminal Hiptop) juntament amb un servei de sincronització en línia, amb la qual cosa l’usuari té les seves dades en el telèfon i en els servidors de la companyia. Aquest servei s’ofereix comercialment a Alemanya, Àustria, Estats Units i Gran Bretanya.

El problema es va presentar fa uns dies, i la companyia ha advertit als seus usuaris que no deixin esgotar les bateries dels seus dispositius ni que tampoc les retirin, ja que en aquest cas perdran totes les seves dades, doncs quan s’acaba la bateria, el dispositiu les perd i només les recupera del backup que té en línia. Mentre, els tècnics de Danger i de Microsoft (de la qual és subsidiària Danger) estan treballant a contrarrellotge per tal de recuperar el que es pugui de les dades dels seus clients, encara que ja han assumit que gran part d’aquestes s’hauran perdut irremeiablement.

Per a aquells usuaris que no puguin recuperar les seves dades preats, l’operadora alemanya ha previst una bonificació de 100 dòlars (desconec si faran l’equivalència en Euros o si ho pagaran al canvi) per a descomptar en els seus serveis.

Sincerament, que a una gran companyia li passi això és, a hores d’ara, increïble. La pèrdua d’una petita part de les dades en cas d’incidents en els servidors podria ser assumible, ja que tot i els mecanismes automatitzats de còpia de seguretat i els sistemes redundants, és possible que una certa quantitat d’actualitzacions per part dels usuaris no arribés a ser desada, però la pèrdua total i absoluta és, simplement, inconcebible.

Aquest tipus de serveis estan pràcticament obligats a guardar còpies de seguretat amb una certa periodicitat i a tenir un arxiu històric per si de cas s’esdevé un incident greu com el present, ja que si la pèrdua és parcial i no total, almenys haurem salvat una part de la nostra informació.

Els sistemes de maquinari que permeten la redundància i tolerància a fallades dels servidors que allotgen la informació dels usuaris són també peces obligades del joc. És incomprensible que, oferint el servei que ofereix i a qui l’ofereix, Danger no tingués correctament implementats aquests mecanismes de salvaguarda i que, per tant, pugui recuperar ni que sigui parcialment les dades dels seus usuaris.

El cas posa un argument més en mans d’aquells que avui en dia desconfien de les bondats del cloud computing, i deixa en un seriós compromís a la plataforma desenvolupada per Danger, que amb això podria quedar tocada de mort en qüestió de poques setmanes.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)