L’evolució del mercat dels netbooks a debat

Compartir

Segons algunes veus, el segment dels ultraportàtils de baix cost pot ser flor d’un dia. Els fabricants de xips Intel i AMD estarien actuant en conseqüència.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – És, ara mateix, el segment de la informàtica que experimenta un creixement més fort (fins a un 160% trimestral), i es consolida com el regal estrella d’aquest Nadal. Els netbooks han arribat per quedar-se… o potser no?

Segons proclamen algunes veus, l’interès pels netbooks podria caure tan aviat com arribi al seu zenit. El motiu: el concepte erroni que molts usuaris poden tenir d’aquests petits aparells i, per tant, el desengany que es podrien endur.

Definim un netbook com un ordinador en format portàtil, de mida molt menor que la d’un portàtil convencional (i inferior fins i tot al d’un ultraportàtil), amb grans capacitats de connectivitat i autonomia (durada de la bateria per entendre’ns) però amb capacitats d’emmagatzematge limitades ja que normalment manca d’unitat òptica (CD/DVD) i munta un disc intern que utilitza tecnologia SSD, més resistent a cops però més cara, amb el que els discos més petits de 4, 8 o 20 Gigabytes són la norma. Naturalment, això és una definició una mica lliure, però el principal "problema" és que els fabricants s’han desmarcat en part d’aquesta imatge arquetípica d’un netbook.

Màquines com els HP Mini-Note 2133 proporcionen a l’usuari més potència de la que entendríem ha de donar un netbook tradicional. Si a això li afegim que molts usuaris veuen en aquests aparells una versió de mida reduïda d’un portàtil convencional, tindrem que un ampli sector exigirà que el seu netbook faci el mateix que el seu ordinador habitual, quelcom que li serà més difícil. Aquest pot ser el segmenti d’"usuaris desenganyats" per un rendiment menor del que esperaven d’aquestes màquines però que no sabran que en realitat els estaven exigint més del que haurien d’haver fet.

Un segon factor que jugarà a la llarga contra els netbooks és el mateix esgotament del mercat. La crisi econòmica global, sumada al fet que la novetat deixarà de ser-ho pràcticament passades les dates nadalenques, ens deixarà com a resultat que molts dels potencials usuaris s’hauran materialitzat en clients realitzats, el que disminuirà el nombre de possibles futures vendes.

Els més crítics parlen del nul interès que ha mostrat AMD en aquest segment, tot i que és ben sabut que el fabricant de xips no passa per un bon moment d’ençà de l’adquisició d’ATI, pel que no entrar en un nou front podria obeir a una estratègia empresarial de concentrar-se en els mercats en els quals no s’hi ha d’obrir pas com a principiant.

Les mateixes veus discordants amb l’optimisme generalitzat al voltant d’aquestes petites màquines al·ludeixen a veus crítiques dins de la mateixa Intel, una de les principals companyies que ha apostat per aquest segment amb la creació de la seva plataforma Atom. Aquestes veus advocarien per una estratègia de prudència davant l’evolució de la segona generació de xips Atom, que promet ser molt més potent.

En canvi, altres confien plenament en el futur creixement d’aquest sector. És el cas d’ARM, que a finals d’octubre va confirmar la seva presència en ell amb nous models de microxip.

Guillem Alsina