L’èxit de les accions de crowdsourcing és completament imprevisible

Compartir

Després d’un workshop a l’ISDI amb el principal expert mundial en crowdsourcing i gamification, Manuel Cebrián, aquesta és la principal conclusió d’una jornada en la què també es va parlar sobre el potencial de les xarxes socials per a mobilitzar a la societat.

Manuel Cebrián i Nacho de Pinedo. Imatge cortesia de l'organització

Manuel Cebrián i Nacho de Pinedo. Imatge cortesia de l'organització

Agències – La intel·ligència col·laborativa de la humanitat, canalitzada a través de les xarxes socials per mitjà de dinàmiques de crowdsourcing i gamification, és capaç d’afrontar els reptes més desafiants. Aquest fou un dels principals missatges llançats per Manuel Cebrián, en el workshop sobre “Rapid Social Mobilization” organitzat per l’ISDI (Institut Superior per al Desenvolupament d’Internet) a Madrid el passat dia 17.

L’investigador del Media Lab de MIT va realitzar durant més d’una hora una repassada dels tres casos més importants sobre mobilització social que s’han realitzat fins al moment en el món científic i va concloure que el fet de que els Estats hagin estat capaços d’estendre la seva funció més bàsica, la seguretat dels seus ciutadans, a les xarxes socials, suposa la culminació definitiva de l’establiment de la “societat d’Internet” una, societat complexa en la què el rol dels ciutadans com a intel·ligència col·lectiva i mà d’obra ocasional està vivint una transformació sense retorn que afecta la societat civil i el mercat de treball mundial.

Tot i això, basat en la seva feina, Cebrián va alertar també del costat més complex d’aquesta pràctica: una enorme volatilitat i imprevisibilidad en els resultats que fa que encara els científics no hagin aconseguit modelitzar-la. Segons la seva opinió, la principal conclusió del seu treball és que s’està utilitzant de forma tan massiva en el mercat que hi ha un enorme risc que passi un desastre en breu i això derivarà en una regulació. A més, segons va afegir, coneixem els casos d’èxit i podem estudiar-los, mentre que els fracassos se silencien i no podem oblidar que “El potencial del crowdsourcing per a fer el mal pot ser més gran que per a fer el bé”.

Manuel Cebrián és membre del Scientific Advisory Board de l’ISDI, investigador en el mític Media Laboratory de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i conegut per haver guanyat dues vegades consecutives el desafiament que llança anualment la DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), l’agència d’intel·ligència militar dels Estats Units i principal creadora d’Internet en els anys 60, a les Universitats nord-americanes. L’equip de Cebrián fou el vencedor de dos reptes en un temps rècord:

  • El DARPA Network Challenge que va servir per a commemorar el 40 aniversari de la creació d’Internet amb el repte de trobar deu globus rojos de 2,5 metres de diàmetre llançats per tota la geografia dels Estats Units (2009).
  • El Tag Contest que va proposar localitzar cinc suposats lladres de joies en altres tantes ciutats diferents en 12 hores a través d’un exèrcit de vigilants a les xarxes socials (2012).
  • A més, va liderar l’equip que va participar en el Darpa Shredder Challenge, dissenyat per a trobar el millor programari per a reconstruir documents destruïts en una trituradora de paper (2011), que fou objecte del major sabotatge registrat sobre gamification fins al moment.

L’equip de Cebrián va poder resoldre aquests desafiaments en un temps rècord emprant xarxes socials en què implicava ciutadans de tot el món a col·laborar en la seva resolució a través de tècniques de crowdsourcing i gamification. Aquestes tres experiències li van servir per oferir a més un centenar d’assistents una conferència sobre les principals tendències de la societat d’Internet. Els tres experiments, considerats com a cúspide en l’estudi de la mobilització social en temps crític, dónen conclusions definitives sobre l’entorn sociològic en què ens movem i el paper que jugaran en ell les xarxes socials.

Per la part positiva, les conclusions d’aquest expert apunten a la defensa dels nombrosos avantatges que ofereixen el crowdsourcing i la gamification (teoria de jocs aplicada a la resolució de conflictes). Les més destacables són:

  • Elimina els colls d’ampolla habituals en les tasques, ja que deixa la feina en mans d’una comunitat que, de manera espontània, es mobilitza i, altres, en molt poc temps.
  • Al mateix temps, això suposa que també es cobreixen els punts de vulnerabilitat en les accions desenvolupades.
  • Redueix considerablement les despeses i facilita l’accés al mercat laboral en augmentar el nombre de persones dels equips i eliminar les barreres que suposen les fronteres.

Manuel Cebrián va explicar que la participació en aquesta d’accions mai és altruista per part dels individus, que troben la seva motivació, bé en retorns econòmics, bé en altres que tenen a veure amb el seu prestigi personal. I va reconèixer que per al món científic planteja un repte el conèixer com funcionen en realitat aquest tipus de fenòmens per la seva inherent falta de control. Justament d’aquest aspecte parteixen els punts negatius que ha descobert en el crowdsourcing: “Encara que és una revolució absolutament imparable, entranya riscos si s’utilitza amb objectius poc transparents perquè sempre és més fàcil destruir que crear i això fa que no funcioni en totes les ocasions”, va comentar.

Tot i això, cada cop són més les empreses i institucions que recorren a aquestes pràctiques fins i tot per a feines relacionades amb la seguretat. Nacho de Pinedo, CEO de l’ISDI, emmarca la celebració d’aquest workshop dins de les activitats organitzades per l’Institut per a continuar consolidant la formació continuada dels alumni del MIB (Master in Internet Business) i explica que “comptar amb Manuel Cebrián en el nostre Scientific Advisory Board és un privilegi. Com s’ha posat de relleu en aquesta conferència, la feina de Manuel demostra que el paper de les xarxes socials no és un fenomen frívol. La mobilització social a través de les xarxes pot ser estratègica per a les companyies, els estats i la ciència i, amb elles, per a la nostra economia, sobretot en un moment en què necessitem sumar tot el talent possible per millorar la nostra situació. El crowdsourcing és justament això: l’ús de la intel·ligència col·lectiva per a resoldre problemes complexos d’una manera eficaç i aplicable a qualsevol entorn”.

Sobre l’ISDI

ISDI (Institut Superior per al Desenvolupament d’Internet), és una institució creada per directius de referència de les principals empreses compromeses amb l’entorn digital del país (Google, Yahoo, Herraíz Soto & Co, Buongiorno,…). És la primera escola de negoci de l’àmbit digital de l’Estat Espanyol. La seva missió és desenvolupar i impulsar l’ecosistema digital d’Espanya a través de la formació i assessorament de professionals, emprenedors i empreses per tal d’accelerar el canvi a un nou model econòmic més competitiu i eficient.

El producte estrella de l’ISDI és el programa formatiu MIB (Master en Internet Business), la primera promoció del qual es va llançar el curs acadèmic 2009/2010 i pel que han passat ja més de 270 alumnes. Amb més de 110 professors que imparteixen classe cada any, el MIB té un enfocament pràctic i de negoci que inclou el desenvolupament al llarg del curs d’un projecte troncal de digitalització d’empreses reals per part dels alumnes, de tal manera que els coneixements adquirits s’apliquen de manera immediata en diversos mercats.

A més del MIB, l’ISDI desenvolupa altres activitats formatives especialitzades per a empreses i directius:

  • PADIB (Programa Alta Direcció en Internet Business): llançat el 2010, és un programa de digitalització exclusiu, expressament dissenyat per a presidents, directors generals i consellers delegats d’empresa. Més de 60 alts directius ja han passat per les seves 6 edicions.
  • Implantació de Continguts Digitals per a Deusto Business School: Acord signat el 2011, mitjançant el qual ISDI proporciona formació sobre temes digitals en els programes superiors de Deusto, com l’Executive MBA, el Master en Business Innovation, i en programes específics per a professors de la mateixa universitat.
  • PSIB (Programa Superior Internet Business) a Sevilla, acabat de llançar al gener del 2012 en col·laboració amb la Universitat de Loyola.
  • Seminaris In Company: impartits ad hoc per a empreses que volen accelerar la seva transformació digital. Més de 150 professionals d’empresa han estat formats en aquests programes.

L’ISDI també ha creat el Fons d’Inversió ISDI Business Angel, que hi ha invertit fins a la data en 4 projectes digitals :Vitalista, BlooSee, Wiseri i RedKaraoke.

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)
Etiquetes: