L’èxit de l’iPad 2, qüestionat

Compartir

iPadLa companyia de Cupertino ha fet públics els números corresponents al segon trimestre fiscal del 2011, en el qual afirma haver venut 4,69 milions d’iPads, sense distingir entre primera i segona generació. Consultors externs afirmen que aquestes són males xifres per al tablet de la companyia, malgrat que per a comparar-ho cal fer càlculs manuals.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Amb les xifres que va presentar l’any passat Apple respecte a les vendes del primer iPad i les corresponents al segon trimestre d’aquest any fiscal a la mà, es fa difícil deduir amb exactitud si les vendes de l’iPad han anat bé o malament.

Al juny del 2010, la companyia de la poma mossegada afirmava haver venut tres milions d’unitats en 80 dies (gairebé un trimestre sencer), mentre que enguany en deu dies més i comptant amb dues generacions del seu tablet a les botigues, ha venut gairebé 4,7 milions d’unitats, malgrat que no especifica quines corresponen al nou model i quines a l’iPad de l’any passat.

Després d’un primer cop d’ull, podria semblar que les vendes de l’iPad han estat reeixides, ja que es pot haver venut tranquil·lament un nombre més gran d’unitats, però no són pocs els analistes externs a la companyia de Steve Jobs que esperaven un major creixement, i que comptant que bona part d’aquests 4,7 milions d’unitats poden ser encara del primer iPad, consideren que la segona generació d’aquest tablet no ha donat tan bons resultats com era de preveure.

El silenci d’Apple durant aquestes darreres setmanes després de començar les vendes de l’iPad 2 ja sembrava dubtes sobre la seva efectivitat en els comerços; la companyia de Cupertino aprofita sempre que pot les bones xifres de vendes i els rècords que acostuma a batre amb aquestes en el llançament d’una nova generació dels seus gàdgets més reeixits, per esbombar-les als quatre vents. I, aquest cop, no ho ha fet, no ha proporcionat cap xifra fins ara.

Potser sigui una situació conjuntural deguda a la crisi econòmica (la gent s’ho pensa dos cops abans de comprar), o que els “early adopters” que van adquirir un iPad fa un any, no han volgut fer el joc substituint el seu model i, probablement, esperin a la tercera generació, o és que la competència de màquines semblants equipades amb Android comença a fer-se notar. Les possibilitats són múltiples, i és difícil analitzar amb minuciositat a què es deu amb exactitud.

Però on sí que no resisteix la comparació de xifres és si ens fixem en el trimestre immediatament anterior, en el qual es van vendre 7,33 milions d’unitats de l’iPad. És clar que aquest trimestre s’acaba precisament el dia 25 de desembre, i ja sabem que és justament en els dies previs a aquesta data en els que es fan gran quantitat de compres per oferir com a regal nadalenc, i que immediatament després de les celebracions d’aquesta època de l’any vénen les rebaixes i l’estrènyer-se el cinturó, pel que tampoc ens hauria d’estranyar una lleu davallada… malgrat que en aquest cas es compta en una xifra de més de dos milions i mig d’unitats menys, el que no és, ni de lluny, una cosa “lleu”.

La crisi de l’abastiment de components provocada pel tsunami del Japó també pot haver tingut la seva part d’influència en un possible escàs subministrament de l’iPad 2 en determinats països, regions o punts de venda, fet que hauria provocat aquesta davallada de vendes.

En qualsevol cas, i per molt que especulem, es fa difícil conèixer de ben segur els motius pels quals l’iPad en general ha venut menys unitats aquest darrer trimestre, però també és preocupant per a la indústria pensar que la bombolla dels tablets es desinfli abans del que estava previst.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina