Microsoft combatrà Google amb les seves mateixes armes: Office gratis a través de la web

Compartir

WindowsLa companyia de Redmond oferirà un paquet ofimàtic gratuït accessible online semblant a Google Docs, que serà publicat un cop hagi sortit al mercat l’Office 2010.

Redacció – És difícil saber fins a quin punt ha impactat la suite ofimàtica en línia de Google entre els usuaris, ja siguin corporatius o finals, però el que sí que és segur és que l’acumulació de serveis online de la que en fa gala la companyia del cercador s’ha convertit al mateix temps en un dels seus principals actius; hom es pot passar tot el dia treballant a Internet sense haver d’abandonar els serveis oferts per aquesta multinacional. Documents de text, fulls de càlcul o presentacions formen part d’un paquet online d’accés lliure i gratuït per a tothom, i que per un mínim cost pot personalitzar-se i ser afegit al nostre domini d’Internet. Si jutgem com molts analistes que les aplicacions en el núvol (cloud) són el futur, Google és la companyia més ben posicionada per aprofitar aquest mateix futur vaticinat. I això, a Microsoft (que actualment té la major part del mercat del programari desktop amb diferència) no li agrada en absolut. És per això que amb un cert retard (el que sense cap mena de dubte afectarà el posicionament del seu producte) s’ha decidit a lluitar de tu a tu amb Google i oferir una suite ofimàtica online també gratuïta i de lliure accés.

Google Docs és molt més simple i menys potent que Microsoft Office (versió desktop), quelcom que probablement haurien tingut en compte a Redmond com el taló d’Aquil·les d’aquest servei online i el que el portaria al fracàs, almenys en el sector empresarial. Tot i això, no poques veus autoritzades clamen que la major part dels usuaris (gairebé tots els finals i gran part dels empresarials) no fan ús de moltes opcions avançades de les seves suites ofimàtiques, pel què un producte més simple ja els pot ser d’utilitat.

El principal handicap per a l’adopció dels productes que li fan la competència a Microsoft és el format de fitxers, ja que la companyia fundada per Bill Gates ha aconseguit fer dels seus un estàndard “de facto”. La possibilitat de treballar amb ells que presenten altres suites ofimàtiques com OpenOffice i el mateix Google Docs, encara que sigui a un nivell bàsic, ha permès que s’estengui el seu ús entre els usuaris, que poden obrir d’aquesta manera les seves creacions anteriors després de realitzar la migració, i els documents que els passen els seus contactes que empren el programari propietari de la multinacional de Redmond. Sembla, doncs, que amb tots aquests ingredients, Microsoft li ha acabat veient les orelles al llop i es prepara per fer front al futur competint amb els seus rivals amb les mateixes armes per tal de no perdre quota de mercat.

Poc se’n sap de la versió en línia gratuïta d’Office, almenys en l’aspecte tècnic, amb l’excepció que es composarà de processador de textos, full de càlcul, paquet de presentacions i programari per prendre notes.

Fins ara, Microsoft ja permetia utilitzar certs aspectes de l’Office en combinació amb la Web, però més aviat s’empra la teranyina mundial com a un simple magatzem de dades i eina de comunicació entre usuaris, veient-se aquests obligats a disposar del paquet ofimàtic de la companyia instal·lat en els seus ordinadors. L’accés web a servidors Exchange és, potser fins al moment, el màxim exponent d’aquests serveis.

La mateixa Microsoft proporcionarà el servei de hosting de la seva suite ofimàtica en línia, tal i com fa Google, però al mateix temps oferirà llicències a les empreses per tal que aquestes puguin instal·lar-la en el seu propi servidor, comptant així amb un paquet d’accés més restringit. Això serà possible per a aquells clients que ja disposen de llicències de l’Office.

El model de negoci per a aquest nou producte serà el publicitari, presentant anuncis i buscant reconduir l’usuari a altres serveis en línia de Microsoft, com ara el nou cercador Bing, que també es nodreixen dels ingressos per publicitat. Caldrà veure com afecta això a la unitat d’Office, una de les més lucratives de la companyia de Redmond, malgrat que pel baix nombre d’usuaris que empra exclusivament paquets ofimàtics en línia actualment, és probable que l’impacte a curt/mitjà termini sigui escàs. Microsoft ho deu saber, i prepara aquest llançament (que es produirà un cop ja hagi estat llançada la propera versió del paquet instal·lable, Office 2010) amb visió de futur a llarg termini, quan les aplicacions online ja siguin més habituals que avui en dia.

L’anunci de Microsoft ha propiciat una pujada de les accions d’aquesta companyia, que havien experimentat una lleugera davallada a la borsa des de l’anunci per part de Google del futur llançament de Chrome OS, i que havia interromput una tendència a l’alça en la cotització de la companyia fundada per Bill Gates que s’experimentava des del maig.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)