Microsoft retira la seva oferta per Yahoo!: Un moviment calculat?

Compartir

La companyia de Redmond va retirar aquest passat cap de setmana l’oferta que havia realitzat al gener per la seva adquisició, i mantingut fins avui amb algunes modificacions. Sembla que l’afer ha acabat així, però… s’ha conclòs realment o el moviment de Microsoft és un estratagema per debilitar la posició de Yahoo! amb vista a un futur assalt definitiu?


Guillem AlsinaGuillem Alsina (guillem@imatica.org) – A vegades és millor retirar-se a temps per poder lluitar més endavant que quedar-se i morir. Aquesta és una idea que sense cap mena de dubte ha passat per les ments de molts comandants en cap de diversos exèrcits al llarg de la història, i és la màxima que Microsoft podria estar aplicant al seu intent de conquesta de Yahoo!.
 
La companyia de Redmond va posar sobre la taula una oferta d’adquisició al gener, que fou rebutjada per la junta directiva de Yahoo! presidida per Jerry Yang al cap de pocs dies per considerar que no s’ajustava al valor real de la companyia. D’aleshores ençà s’han produït una sèrie de moviments en ambdós bàndols per intentar d’una banda provocar que els directius de Yahoo! acceptessin o fossin reemplaçats i, per una altra, desactivar l’oferta del gegant de Redmond. Ha estat Microsoft la que aquest passat cap de setmana va presentar la bandera blanca i es declarà vençuda en la lluita per la companyia d’Internet. Malgrat tot crec que això pot ser una maniobra calculada.
 
L’impacte en la cotització borsària de les dues empreses era previsible, només quedava veure què es produïa exactament i com. Inicialment Yahoo! va semblar experimentar una lleugeríssima pujada per després caure a plom, mentre Microsoft feia tot el contrari. Era previsible? probablement, i més si es compta amb l’opinió d’economistes i experts en borsa reconeguts, alguna cosa que la companyia de Redmond pot obtenir fàcilment a cop de talonari.
 
Amb una imatge bastant fidedigna del que podia suposar per a Yahoo! la retirada de l’oferta de Microsoft, aquesta darrera podria haver maniobrat per a què la cotització del gegant d’Internet caigués en picat, perdés el seu valor i posés en dubte l’actitud de Jerry Yang i la resta de la junta davant els seus accionistes. Els petits inversors, amb menys informació a les seves mans (ja se sap que avui en dia la informació és poder) han estat els que han provocat la caiguda en picat de les accions de Yahoo!, mentre que els grans grups d’inversió les han mantingut. Potser sàpiguen quelcom que nosaltres ignorem?
 
Microsoft va arribar a oferir 33 dòlars per cada títol de Yahoo!, però aquesta volia 37. Si es segueix l’actual tònica a la baixa repetirà una altra vegada la seva oferta la companyia de Steve Ballmer per assegurar-se el sí dels inversors més espantadissos?
 
La propera junta d’accionistes de Yahoo! es celebrarà al juny. Si per aquelles dates no ha pujat el valor en borsa de la companyia, és més que probable que algú demani la cap de Jerry Yang en safata, exercint-se un relleu en la direcció de Yahoo! que té tots els números de deixar en el càrrec de direcció a una persona més "sensible" a les propostes de Microsoft. La pregunta és: com lluitaran Yang i els seus contra això?
 
L’única solució és augmentar el valor borsari, el que significa presentar un producte o iniciativa realment revolucionaris, o bé una aliança espectacular. Amb Microsoft no pot ser per motius més que evidents, així que pràcticament l’única opció que li queda és amb Google, ja que companyies de menys impacte mediàtic no compten amb prou força com per arrossegar cap a dalt les accions de l’ara tocada Yahoo!
 
Així les coses, posaria la ma al foc per Google i per un pacte entre aquesta i Yahoo! pel que fa a plataformes publicitàries, en el que probablement serà Google qui posi AdSense i AdWords més a mà de Yahoo! i dels seus clients. Tampoc descarto alguna mena d’acord en el qual la massa d’internautes que tenen a Yahoo! com a preferència pugui beneficiar-se dels serveis i productes de Google.

Guillem Alsina