Mobile World Congress 2011: l’ocàs del model firal com a esdeveniment en el qual fer presentacions estel·lars de nous productes

Compartir

Mobile World Congress 2011Les grans empreses prefereixen anunciar les seves novetats dies abans d’aquest tipus d’esdeveniments per tal de generar expectació, i després explicar allò que s’ha presentat a la premsa amb més profunditat.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Com cada any, la gran festa de les tecnologies mòbils que és el Mobile World Congress, ens ha deixat a tots els assistents diverses sensacions. Particularment, per a mi aquest any s’ha acabat per consolidar una dinàmica que ja s’havia començat a donar en edicions anteriors: la de les grans companyies deixant de presentar les seves novetats en el marc de la fira per passar a explicar què és el que van anunciar dies abans.

No és que el congrés hagi quedat orfe d’aquesta mena de presentacions estel·lars rodejades de secretisme que havien marcat el seu rumb fins fa escassament un parell d’anys, però sí que els fabricants han canviat la seva política de màrqueting per vendre a la premsa aquestes mateixes novetats. Si abans es feia una presentació estel·lar “tipus Hollywood” en la qual es donava a conèixer un producte, servei o aliança de la qual fins llavors només se’n coneixien vagues rumors sempre extraoficials, ara aquestes novetats són filtrades a la premsa en els dies anteriors o donades a conèixer directament per a explicar-les després.

Ha estat el cas de Nokia i Microsoft, que només dos dies abans del congrés van anunciar l’acord mitjançant el qual el constructor finlandès utilitzarà la plataforma de programari de la companyia de Redmond. Fou, sense cap mena de dubte, una de les estrelles de la fira que va atraure més atenció, sobretot durant la roda de premsa de Nokia del diumenge i la keynote de Steve Ballmer del dilluns, malgrat que Nokia no comptés un any més amb estand dins de la fira.

Què hauria passat si Nokia no hagués presentat res ni abans ni durant l’esdeveniment? Doncs que hauria quedat ofuscada per les altres participants, no s’hauria parlat d’ella. D’aquesta manera, se n’ha parlat i força.

Altres casos semblants encara que lleugerament diferents són els de Sony Ericsson i Samsung. De cap de les dues se’n sabia amb exactitud què és el que presentarien, malgrat que a la premsa especialitzada s’havien filtrat imatges i dades dels llançaments que s’anaven a produir o, almenys, de la majoria d’aparells a ser presentats.

Aquestes filtracions es van realitzar a través de mitjans de prestigi i amb grans audiències com Engadget, que compta amb edicions en diversos idiomes. D’aquesta manera, els fabricants s’asseguren una audiència que segueix amb interès els seus llançaments a base de “fer boca”, com qui serveix unes olives o unes patates fregides abans del menjar com a aperitiu que prepara l’estómac per al què vindrà.

Hewlett-Packard també va jugar al mateix joc, presentant la seva nova gamma de smartphones i el seu tablet basats en webOS pocs dies abans de l’esdeveniment. També va aconseguir una bona atenció durant el congrés per part del públic assistent que, d’una altra manera, segurament no hagués tingut.

El Mobile World Congress no perd protagonisme amb aquestes pràctiques, només el té d’una manera diferent. És la mateixa raó per la qual diverses companyies programen les seves rodes de premsa al mateix temps; no ho fan per frustrar al periodista, si no per a obligar-lo a que centri tota la seva atenció sobre una sola opció.

El món del màrqueting, a aquesta escala, és una veritable guerra sense quarter en la qual no es fan presoners. I els qui hi surten guanyant són, almenys de moment, els consumidors, que tenen assegurat l’interès amb sucosos anuncis mediàtics. És com un serial televisiu.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina