Mòbils, el futur de la navegació

Compartir

Telefonia mòbilL’ús de smartphones augmenta en un any el doble, i amb els nous dispositius i la cada cop més omnipresent connectivitat, es perfila com la forma més habitual d’accedir a Internet en els propers anys.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – La imatge de l’internauta assegut còmodament al seu despatx mentre navega per la Web i empra serveis en línia ha començat a canviar cap a l’usuari que accedeix al que li proporciona la Xarxa de xarxes des de qualsevol lloc gràcies al seu telèfon mòbil o dispositiu personal com la nova generació de Tablet PC.

Si ens guiem per les estadístiques de Net Applications sobre sistemes operatius veiem que lluny dels petits creixements o caigudes de les plataformes d’escriptori (Windows, Mac OS, Linux), tenim un espectacular augment de les plataformes mòbils per accedir a Internet que en la majoria dels casos supera el 100%.

Fa poc més d’un any, menys del 0,20% dels internautes es connectava des d’un iPhone, un dels dispositius mòbils preferits per accedir a Internet pel gran públic. Avui, aquesta xifra s’acosta al mig punt, 0,48% a finals de gener. El líder, tot i això, continua essent la tecnologia Java en la seva versió ME per a dispositius mòbils, que aglutina el 0,59% de les connexions. Fa un any rondaven el 0,20%, superant de poc a l’iPhone.

Symbian, un veterà, ha crescut des del 0,10% aproximat fins al 0,24%, més que duplicant la seva presència. I això comptant que el seu mercat s’ha vist reduït després que fabricants que tradicionalment l’havien recolzat com ara Sony Ericsson o Samsung, passessin alguns dels seus desenvolupaments a Android, plataforma que ha experimentat un gran creixement en els darrers mesos.

Aquesta és una tendència que creixerà, i més gràcies a dispositius mòbils com MID’s, UMPC’s, netbooks i la nova generació de Tablets, alguns dels quals funcionen amb sistemes operatius propis de l’ecosistema mòbil com són l’iPad (iPhone OS) o alguns desenvolupaments asiàtics que treballen amb Android.

Implicacions

Actualment, i en molts casos, encara estem treballant amb pàgines web optimitzades per a navegadors web de sobretaula, que encara seran d’ús majoritari durant un parell d’anys. Però, al ritme que evoluciona el món de les noves tecnologies, no és res desgavellat pensar que en no gaire temps seran els browsers mòbils els que començaran a tenir una quota de mercat respectable.

Els desenvolupadors s’haurien de començar a preparar per a això ja a hores d’ara si no ho estan, doncs de cara a posicionar-se en el futur, hauran de poder proposar als seus clients la realització de pàgines adaptades a mòbils, o bé que siguin "tot terreny", és a dir, que tan bé es puguin renderitzar en un telèfon com en un ordinador de sobretaula. Per als serveis en línia, els widgets per a telèfons mòbils despunten com el futur a curt/mitjà termini.

De la mateixa manera, el màrqueting en línia ha de començar a pensar en adaptar-se a la plataforma mòbil, les limitacions que pateix i les noves oportunitats que presenta.

En resum, assistim a les primeres passes d’un canvi transcendental que provocarà la variació dels nostres costums d’accés a la Xarxa.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)