Moodle omple la geografia educativa espanyola de campus virtuals

Compartir

Molt pocs projectes de "software" lliure han aconseguit el mateix que la plataforma virtual d’aprenentatge Moodle: desbancar als seus adversaris en sis anys. Moodle és avui l’entorn estàndard de formació telemàtica en els centres educatius espanyols i en cada cop més empreses. La seva facilitat i versatilitat, una atenció impecable a la comunitat que l’empra i un original model de negoci són les claus d’aquest èxit.


Mercè Molist – Fa dos anys, les estadístiques de Moodle deien que dos milions de persones l’utilitzaven a tot el món. Avui són 25 milions i és una xifra a la baixa, ja que el registre a el web és voluntari i minoritari. 4.000 escoles, instituts, acadèmies, universitats i empreses espanyoles s’han registrat. Fa dos anys, eren 1.300.

Els docents ho prefereixen perquè permet moltes formes de donar classe i perquè, en ser codi obert, es pot modificar com els convingui. L’empren sobretot com a complement de cursos presencials i també en educació a distància. La britànica Open University, amb 180.000 alumnes, usa Moodle des de fa anys i la Universitat Oberta de Catalunya comença ara a implantar-lo.

Moodle és un campus virtual on el professor pot distribuir materials i enquestes als alumnes, crear fòrums de debat, glossaris, estadístiques, calendaris d’assignatures, comunicar-se amb els estudiants per correu o missatgeria instantània, fer tutories electròniques en privat o en grup, recollir treballs, repartir notes, respondre dubtes dels alumnes, avaluar la seva participació. Tot de manera fàcil i automatitzada.

A Espanya, les universitats han adoptat Moodle massivament i múltiples projectes institucionals ofereixen suport per implementar-lo en escoles i instituts: EducaMadrid a la Comunitat de Madrid, l’Aula Virtual del Govern de les Canàries, els projectes Àgora, Parla.cat i l’Escola d’Administració Pública de la Generalitat de Catalunya, la Junta d’Andalusia, el Departament d’Educació del Govern Basc, l’Associació Nacional de Centres d’Ensenyament a Distància.

"Espanya és un país avançat en l’ús de Moodle, estem clarament en el grup del capdavant", afirma Iñaki Arenaza, de 38 anys i resident a Vitòria, actiu membre de la comunitat a nivell mundial: respon dubtes en els fòrums, escriu documentació, corregeix errors del codi i treballa en un projecte per crear una versió especial de Moodle dirigida a les escoles.

La comunitat espanyola és molt activa. Ho demostra el fet que la documentació sobre Moodle en castellà sigui la segona en volum per darrere de l’anglesa. El mes passat, la convenció MoodleMoot a Barcelona va reunir a 400 assistents i uns altres tants no van poder assistir perquè l’aforament estava complet. Ha estat la reunió sobre Moodle més nombrosa del món.

Els artífexs d’aquest èxit procedeixen de l’entorn universitari, com el navarrès Eloy Lafuente, mà dreta del fundador de Moodle, els professors Jordi Adell, de la universitat de Castelló, Enrique Castro i José Juan Castro Sánchez, de Gran Canària; o Iñaki Arenaza, de l’Arrasate Unibertsitatea que, juntament amb la Universitat de Madrid, està donant un original ús a la plataforma: la gestió dels seus sistemes de qualitat i riscos laborals.

Després dels centres educatius, el següent pas per a Moodle són els cursos de formació de les empreses. En ell confien ja Caixa Sabadell, Cisco o Intel, que projecta donar els seus cursos de formació a nivell mundial amb aquesta plataforma, cosa que representa 15 milions de persones. "Ha portat el seu temps fer que les empreses abandonin les plataformes privatives i el fet que Moodle els costi menys de la meitat és l’argument definitiu", explica Jordi Vila, de CV&A Consulting.

Moodle surt més barat perquè, en ser "software" lliure, no cal pagar llicències, només la instal·lació, personalització, manteniment i formació dels treballadors, donat el cas que l’empresa o centre formatiu no disposin de personal propi especialitzat. A això s’hi dediquen els anomenats "partners" de Moodle. A Espanya n’hi ha dos: CV&A Consulting a Barcelona i Generazion a Madrid.

Els seus principals clients són empreses, administracions públiques i universitats, per aquest ordre, i semblen guanyar-se bé la vida: CV&A Consulting, creada el 2002 per Albert Calvet, Jordi Vila i Eneko Arriaga, té avui 15 treballadors fixos i diversos col·laboradors. "Any rere any hem doblat pràcticament el volum del negoci", explica Vila.

Hi ha 49 empreses "partners" de Moodle a tot el món. La majoria ho són des de fa entre 1 i 3 anys, coincidint amb l’explosió del seu ús. El sistema de "partners" ha estat l’original solució de Moodle a l’etern problema de crear models de negoci sostenibles per a entorns de "software" lliure.

Moodle rep donacions de la comunitat, en forma de diners o de codi, però la seva veritable font d’ingressos són els "partners", que aporten un 10% de la seva facturació a l’empresa mare, Moodle Pty Ltd, on hi treballen els principals programadors del projecte. "El creixement meteòric de Moodle no s’entendria sense l’aportació dels ‘partners’", afirma Vila.

Moodle

Llocs Moodle a Espanya

"Partners" de Moodle

Copyright 2008 Mercè Molist.
Verbatim copying, translation and distribution of this entire article is permitted in any digital and no commercial medium, provide this notice is preserved.

Guillem Alsina