MySociety o com aconseguir que els polítics es donin per al·ludits

Compartir

Quan a en Tom Steinberg se li pregunta per què va posar en marxa mySociety porta la seva mà al cor i somriu: "Saps com t’omple que a algú li resolguin quelcom gràcies a tu?". MySociety és un portal de serveis sense ànim de lucre que permet als britànics no només saber què fan els seus representants polítics sinó també que els escoltin.


Mercè Molist – MySociety és un experiment únic l’èxit del qual ha fet que deixi de ser-ho: li han sortit clons per tot el planeta, gràcies a què està fet amb programari lliure, cosa que permet copiar-lo sense problemes. La seva missió és usar Internet per donar poder als ciutadans o, com diu Steinberg, "permetre’ls exercir control i intervenció sobre l’agenda política".

El lloc va començar el seu camí fa 5 anys, com a organització sense ànim de lucre. La seva primera aventura fou "WriteToThem" (Escriu-los), una senzilla aplicació on el visitant introdueix el seu codi postal i se li informa de quins són els seus representants polítics, des dels locals fins als europeus. Els hi Pot escriure un correu electrònic o enviar-los un fax.

"El 50% de les persones que l’han usat, mai abans havien escrit a un polític, el què demostra que estem creant eines per als què no tenen ni idea d’Internet o de com usar-la per contactar amb ells", afirma Steinberg. D’ençà de la seva aparició, s’han enviat gairebé mig milió de missatges.

L’èxit va animar Steinberg a millorar-lo amb "TheyWorkForYou" (Treballen per a tu): s’introdueix el codi postal i apareixen els representants en el Parlament britànic, amb informació detallada de cada un i estadístiques: quines lleis han votat, quines preguntes han fet, en quants debats han intervingut.

A la Gran Bretanya hi ha una llei que obliga el govern a donar informació a qui la sol·liciti, sempre que no sigui secreta. "TheyWorkForYou" es nodreix principalment d’aquesta llei, malgrat que Steinberg reconeix: "És un art convèncer al govern per a què te la faciliti".

Quan es té la informació, el següent pas és "traduir-la a un llenguatge senzill per tal que els ciutadans puguin comprendre la feina dels diputats", explica Steinberg. Allà on els textos parlamentaris parlen de residus ambientals, la fitxa a "TheyWorkForYou" diu: "Va votar a favor del reciclatge".

Només en el 2007 "TheyWorkForYou" va aconseguir 2 milions de visites i el creixent interès de la classe política: "Hi ha hagut picabaralles entre alguns per sortir els primers a la nostra llista de qui ha participat en més debats. Altres ens han dit que han canviat la seva forma de gestionar els correus que reben, per no quedar malament a les nostres estadístiques", assegura.

Un altre servei de mySociety molt reeixit és "FixMyStreet" (Arregleu el meu carrer). Els ciutadans informen dels problemes que hi ha al seu veïnat, el lloc decideix quina agència local n’és la responsable i li envia un informe: "La nostra intenció és que els faci vergonya i reaccionin, també que sàpiguen on tenen ineptes treballant", explica Steinberg.

"FixMyStreet" fa un seguiment del problema, amb fotos i vídeos inclosos. Hi ha estadístiques sobre quins ajuntaments responen millor i un servei que avisa als ciutadans que ho desitgen, per correu electrònic i RSS, cada vegada que es denuncia quelcom a la seva zona.

"Això demostra que l’acció individual ajuda al conjunt. En fer-ho públic, s’exerceix pressió sobre els polítics per a què solucionin les coses. A més, el problema es converteix en un "objecte social" que fa que la gent afectada es reuneixi al seu voltant", afirma Steinberg.

Un altre exemple és "Number 10 Peticions" (Peticions al Número 10), un lloc per a recollir signatures: "Una d’elles va aconseguir 2 milions i el govern es va prendre la molèstia de respondre per correu electrònic a tots els peticionaris", explica.

L’altra cara de la moneda és "HearFromYourMP" (Tingueu notícies del vostre diputat), on la gent es registra per a què els polítics l’informin de la seva tasca. Més de 160 parlamentaris i 60.000 persones l’han usat. El més curiós, explica Steinberg, és que els polítics no estan obligats per llei a informar als ciutadans.

"MySociety és una mostra que amb pocs diners es poden obtenir grans beneficis. Muntar "FixMyStreet" ens va costar 10.000 lliures i ja porta resolts 25.000 problemes", explica Steinberg. La seva principal força de treball són els voluntaris i sis persones assalariades. Els fons procedeixen de donacions, des d’individuals fins al govern britànic.

A Espanya no es podria fer

El dret a l’accés a la informació pública és precari i presenta importants defectes a Espanya, segons un estudi realitzat per l’advocada Eva Moraga, de la coalició Acces Info Europe. Moraga va presentar 41 demandes d’informació a diferents administracions i entitats amb funcions públiques i el 78% no foren satisfetes.

"Els ciutadans espanyols tenen obstacles seriosos per a saber què fan les administracions amb els seus diners o com prenen les decisions que els afecten", afirma l’estudi, que indica com a culpable una legislació que "fa fàcil a les institucions trobar una base legal per no donar la informació que se’ls demana". Del 78% de peticions no satisfetes, el 35% ho foren per silenci administratiu.

Les demandes que van obtenir una resposta negativa inclouen les referents a reunions del Ministeri d’Obres Públiques amb lobbys, els contractes de la fira IFEMA amb l’empresa Grup Sacyr, estudis del govern basc per usar programes lliures i informació sobre els pressupostos per cursos a les presons espanyoles. Segons Moraga, les explicacions ofertes per no donar aquestes dades "es van basar en arguments que no complien amb els principis reconeguts internacionalment sobre l’accés a la informació pública".

mySociety

Report claims right of access to information is not fully recognised in Spain

Copyright 2008 Mercè Molist.
Verbatim copying, translation and distribution of this entire article is permitted in any digital and no commercial medium, provide this notice is preserved.

Guillem Alsina