Napster obre la botiga en l

Compartir

Fins a sis milions de cançons, moltes d’elles sense restriccions DRM, per fer la competència a l’iTunes d’Apple.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Napster, segell pioner i emblemàtic de dues revolucions que es van donar simultàniament (la de l’MP3 i la dels serveis P2P) ressorgeix amb força. Ja fa temps que l’antic blanc de totes les discogràfiques es va reconvertir en un servei legal gràcies a l’atracció que encara generava el seu nom, malgrat que un xic eclipsat per noves iniciatives sorgides en, precisament, l’anomenada era "post-Napster".

Seguint amb la línia de recuperar tot el que pugui del terreny perdut enfront de les referències actuals encapçalades pel poderós iTunes d’Apple, Napster ha obert botiga en línia sortint a la palestra amb un catàleg de rècord: fins a sis milions de cançons en total, el catàleg considerat més ampli del món i que inclou tant les grans discogràfiques com les productores independents.

Fins ara, el model de negoci de Napster es basava en la venda de subscripcions mensuals que donen el dret a consumir tota la música que es vulgui. Amb la nova botiga, es passa e vendre peces independents compatibles amb la majoria dels dispositius reproductors MP3, entre els quals s’hi compten l’iPod i l’iPhone.

Si iTunes ja fa temps que disposa de música sense proteccions i limitacions digitals (DRM), la botiga en línia de Napster presumeix de disposar encara d’un nombre més gran. Algunes de les cançons que sí inclouen DRM empren el format Fairplay, el que les inhabilita per a ser reproduïdes en dispositius que no siguin d’Apple o, dit d’altra manera, només estan disponibles per a l’iPod i l’iPhone.

L’acostament al servei d’Apple no acaba aquí, ja que la música adquirida a Napster es sincronitza automàticament amb la llibreria d’iTunes, demostrant que per a Napster els dispositius i el servei d’Apple són més que un rival, són una plataforma per vendre més. I actua en conseqüència. Fins i tot la interfície de la botiga en línia guarda moltes semblances amb iTunes.

Els preus són semblants als de la botiga d’Apple, amb moltes peces disponibles per 99 centaus de dòlar i àlbums complets per 9,95 dòlars.

Malgrat que el nom Napster encara té certa atracció per a la generació que fou pionera d’Internet, per a les noves generacions no té la mateixa aura de misticisme romàntic-tecnològic, pel que és probable que Apple amb el seu iTunes mantingui el seu domini aclaparador en el sector sense cap mena de problema mentre Napster passa a ser un més dels outsiders juntament amb la botiga de Real Networks i tantes altres.

Més informació:

Nota de premsa de Napster

Guillem Alsina