Polèmica sobre possibles accions de Google destinades a trencar la neutralitat de la Xarxa

Compartir

Fa uns dies, el prestigiós rotatiu nord-americà Wall Street Journal publicava un article en el qual acusava a Google de trencar amb la seva tradicional política de suport al principi de neutralitat de la Xarxa. Ara, la multinacional del cercador respon desmentint les acusacions del Journal i contraatacant al diari afirmant que aquest ha malinterpretat els seus tractes comercials amb grans ISP’s.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – El principi de neutralitat de la Xarxa és aquell pel qual els grans operadors o ISP’s (Internet Service Provider) no donen prioritat al tràfic de paquets IP d’un servei sobre un altre, de manera que el que més trànsit acapara és aquell que és més popular i, en conseqüència, el més utilitzat pels internautes.

A les grans operadores els pot interessar trencar aquest principi i controlar l’ample de banda del què gaudeix cada servei d’Internet per diversos motius: el primer és que la majoria d’aquestes operadores ho són també de telefonia, i els serveis tipus Skype suposen una amenaça als seus beneficis. Limitar l’ample de banda per a la VoIP (Veu sobre IP o telefonia IP) i amb això minvar la seva qualitat, pot ser una temptació per limitar temporalment la seva expansió i continuar gaudint dels beneficis econòmics de la telefonia tradicional.

Un altre dels motius que pot tenir un ISP per limitar l’ample de banda emprat per un servei determinat és el control dels sistemes P2P, sempre un maldecap legal per a aquestes companyies. Els grans agents defensors dels drets de copyright (companyies discogràfiques i les seves respectives associacions, productores cinematogràfiques,…) exerceixen una forta pressió per tal que es reguli en el sentit que els ISP’s siguin els qui hagin de vigilar que no s’intercanviïn continguts subjectes a drets de propietat intel·lectual a la Xarxa de xarxes, pel que deslliurar-se d’aquest problema pot ser quelcom realment atractiu a ulls dels principals proveïdors de connexió a Internet.

Tradicionalment, un dels principals partidaris amb els què ha comptat el principi de neutralitat de la Xarxa ha estat Google. No debades, la multinacional d’Internet té molt a perdre si els ISP’s comencen a considerar que el tràfic dels usuaris cap als seus productes i serveis ha de ser "de segona classe", i en conseqüència redueixen l’ample de banda del qual poden gaudir, ja que Google basa tota la seva estratègia de negoci en la Xarxa de xarxes.

La política de Google fou qüestionada fa pocs dies pel prestigiós rotatiu Wall Street Journal, que en un article[1] afirmava que la multinacional està negociant amb diversos ISP’s per tal que aquests concedeixin prioritat al trànsit generat pels seus serveis, una cosa que violaria completament la política de neutralitat de la Xarxa defensada amb totes les armes per aquesta companyia.

Google s’ha defensat mitjançant un post publicat al seu bloc[2] en el qual aclareix que el projecte OpenEdge al qual es refereix el Journal no busca obtenir més prioritat per al tràfic dels seus serveis, sinó situar serveis de "memòria cau" en els principals ISP’s per tal que la informació de llocs com YouTube arribi amb més velocitat als internautes.

Els serveis de "caching" o memòria cau (caché) no són res de nou, i han estat emprats per part d’ISPs i organitzacions des de fa temps. Consisteixen bàsicament en un servidor en el qual s’hi emmagatzemen els continguts dels llocs i pàgines consultats pels usuaris, de manera que si per exemple, un usuari veu un vídeo del YouTube i al cap d’una estona un altre usuari del mateix ISP sol·licita el mateix vídeo, aquest es descarregarà del servidor memòria cau de l’ISP, reduint així el volum de trànsit que surt a l’exterior i disminuint la congestió d’Internet.

Segons el mateix post en el bloc de Google[2], la multinacional admet estar en converses amb diversos dels principals ISP’s per muntar a les seves instal·lacions màquines que serveixin de memòria cau per a serveis com YouTube. D’aquesta manera, els internautes arribaran més ràpidament als continguts que allotgen.

Google afirma -i això és ben cert- que altres companyies com Microsoft o Yahoo! (per dir-ne algunes) poden arribar als mateixos acords amb els mateixos ISP’s amb els quals es troba en converses.

Guillem Alsina