Proposta d’adquisici

Compartir

La companyia de Redmond ha anunciat públicament que abandona l’intent d’adquirir Yahoo! iniciat a principis d’enguany i que continuarà en solitari desenvolupant eines i serveis d’Internet.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – En un text conciliador amb la directiva de Yahoo!, Steve Ballmer afirma apreciar el temps invertit per aquesta en l’estudi de l’oferta posada sobre la taula per la companyia que dirigeix tot i mostrar-se dolgut amb el rebuig sofert. I és que la directiva de Yahoo! ha acabat imposant el seu punt de vista sobre l’oferta realitzada el passat 31 de Gener per Microsoft per adquirir la històrica companyia d’Internet.

Durant aquests mesos i d’ençà de l’anunci inicial de Microsoft que va posar sobre la taula 44.600 milions de dòlars per comprar a Yahoo!, s’han esdevingut tota mena d’especulacions i balls de xifres i companyies interessades en una possible fusió amb Yahoo! o la seva adquisició; des de la News Corp. de Rupert Murdoch (per fusionar-la amb MySpace) fins a grups mediàtics o d’Internet, passant per una suposada injecció de capital de Google per minar les possibilitats d’èxit de l’empresa fundada per Bill Gates. I és que a la companyia del cercador no li convé en absolut la unió de Microsoft amb Yahoo!, que donaria lloc a un gegant a la Xarxa de les mateixes o fins i tot superiors dimensions a ella mateixa.

El fet cert és que des de poc després de la data en què es va llançar públicament l’oferta d’adquisició, els noms de Yahoo! i Google han aparegut junts més de l’habitual en les notes de premsa que han anat arribant a les redaccions dels mitjans especialitzats. Ambdues companyies han recolzat conjuntament diverses iniciatives i han tancat acords de col·laboració com el que permet a Yahoo! usar la plataforma publicitària AdSense de Google. Sense cap mena de dubte, una estratègia calculada d’aquesta darrera per donar un baló d’oxigen a la primera davant Microsoft.

En la seva carta oberta a Jerry Yang (CEO de Yahoo!), Steve Ballmer (CEO de Microsoft) repassa els motius oficials esgrimits per la companyia de Redmond per proposar la fusió de les dues companyies: benefici per als accionistes, els consumidors, els anunciants (Yahoo! viu del negoci de la publicitat en línia i Microsoft té una divisió dedicada a això) i aquells que publiquen continguts a Internet i són usuaris dels serveis de les dues empreses. El motiu extraoficial de l’adquisició és de domini públic: fer front d’igual a igual a Google, per això a la companyia del cercador no li atrau la idea d’una fusió entre Microsoft i Yahoo!

Finalment, el motiu del desacord ha acabat essent el preu ofert per Microsoft, massa baix segons Yahoo! que ha valorat més el potencial de futur de la companyia com a mereixedor d’un preu més alt per acció, en contra de l’opinió de la companyia de Redmond que en tot moment ha defensat que la seva oferta era l’adequada i donava beneficis als accionistes de Yahoo!

Malgrat tot, Microsoft també ha adduït a altres raons que l’han fet desistir de l’intent d’adquisició, entre elles l’acord de venda de publicitat amb Google que manté Yahoo!, malgrat que aquestes "excuses" semblen més destinades a minimitzar una previsible baixada en borsa de les accions de Microsoft que a explicar els motius reals. I a despit de l’esforç, no ha pogut evitar una cotització a la baixa al contrari que Yahoo!, que vist pujar el seu valor.

Ballmer recalca dues vegades que a partir d’ara la companyia que dirigeix potenciarà els serveis que ofereix a través de la seva divisió de negoci d’Internet, en la qual confia plenament per obtenir un bon resultat en aquesta particular guerra a tres bandes que manté amb Google i la mateixa Yahoo!

És una incògnita saber com afectarà a llarg termini aquesta operació fallida a Yahoo!, malgrat que de moment sembla que l’ha beneficiat doncs li ha donat un protagonisme mediàtic que feia temps que no tenia, i ha provocat que els mitjans s’hagin bolcat sobre els seus productes potser més que no ho haguessin fet sense la proposta de Microsoft pel mig. El que sí és segur és que no li farà cap bé a Microsoft, deixant tocada la seva credibilitat a nivell financer i imatge pública, a més de la confiança que accionistes i inversors puguin tenir en la seva divisió d’Internet, ja que si com afirma Steve Ballmer no necessiten a Yahoo! per millorar els seus productes i model de negoci, llavors a què ve l’oferta realitzada?

D’haver estat duta a terme, l’operació hauria hagut de passar encara l’examen de les autoritats reguladores del mercat, tant als Estats Units com a Europa, pel que cabia la possibilitat de ser avortada a causa d’algun tecnicisme legal.

Més informació:

Nota de resposta de Yahoo! a la carta oberta de Steve Ballmer a Jerry Yang

Guillem Alsina