RIM: amb problemes seriosos?

Compartir

El fracàs comercial al què unànimement s’ha considerat el PlayBook, el tall en el servei que l’any passat va tenir als usuaris de BlackBerry “incomunicats”, i pèrdua de lideratge en la comunicació amb els usuaris, són els factors que haurien dut a la multinacional a ser un gegant amb els peus de fang.

Logo BlackBerry

RIM podria veure un futur força compromès, si hem de fer cas a la “vox populi”, i amb això no ens referim només als comentaris dels internautes en els fòrums d’Internet, si no també als ‘white papers’, articles i estudis que emeten les consultores sobre diversos temes, entre ells el futur del mercat mòbil.

La recent reestructuració a la cúpula de l’empresa -que ha portat l’antic CEO Mike Lazaridis a formar part del consell executiu i a Thorsten Heins a ocupar el càrrec de CEO- constitueix un punt i a part en una trajectòria esglaonada d’èxits i que no està vivint en absolut els seus pitjors moments, però que dóna mostres d’una sèrie de possibles errors estratègics que poden, a mitjà/llarg termini, provocar-li problemes a la companyia, potser un indicatiu de què alguna cosa no s’està fent bé o no s’ha fet amb anterioritat i ara no s’està rectificant.

Segons l’opinió d’Alex Goldfayn, CEO de l’Evangelist Marketing Institute -amb clients tan importants com T-Mobile, Logitech o Sprint-, el que li ha fallat a RIM ha estat el màrqueting, i les seves errades es poden concretar en els següents tres punts:

  • No veure clarament el seu perfil de client. Abans estava molt clar: qui portava una BlackBerry l’usava per treballar i, essencialment, per gestionar el seu correu. Però RIM va voler assaltar el mercat de l’usuari final, i després d’algun intent fallit amb terminals que estèticament no van atraure els consumidors, el seu sistema de missatgeria instantània ha acabat calant entre la gent jove. Tot i això, l’haver-se llançat a conquerir nous territoris ha provocat, segons Goldfayn, conflictes en el si de l’empresa, que haurien arribat fins a dividir l’opinió dels dos co-CEO.
  • S’han acabat els productes excel·lents. Aquesta és una opinió molt personal de l’analista, que la justifica amb què RIM s’ha centrat en el seu tablet PlayBook (que no ha aconseguit l’èxit que s’esperava d’ell) deixant de banda la innovació en els seus terminals. La futura sortida al mercat de nous exemplars i d’una renovada versió de la seva plataforma de programari podrien contradir aquest punt.
  • RIM ja no es comunica de manera tan efectiva amb el mercat. Un dels punts més criticats durant la interrupció de servei de l’any passat va ser, precisament, el què va trigar el fabricant en admetre públicament el problema i com va informar de la seva evolució al públic. Però, tal i com explica Goldfayn, no es tracta només d’això; diguem que la companyia canadenca ha deixat de parlar amb els seus usuaris.

Com a resultat d’aquestes fallades, els posseïdors de BlackBerry han començat a anar-se’n a alternatives com l’iPhone o els telèfons Android quan ha tocat renovar els seus equips.

Òbviament, es pot discrepar de les conclusions de Glodfayn o afegir nous elements a aquesta llista d’errades comeses per RIM, però el que és segur és que ni la borsa, ni la premsa, ni els analistes, mostren els millors presagis per al seu futur.

Possible solució: venda de la divisió de smartphones

Prenent el pitjor dels escenaris, la supervivència de RIM com a companyia independent podria passar per escindir-se en dues, una dedicada al programari de gestió i entrega de correu electrònic en terminals mòbils, missatgeria instantània i altres, i una segona companyia que s’enduria tota la part de fabricació de terminals, PlayBook inclòs.

Aquesta segona escissió acabaria, molt probablement, engolida per un altre jugador més gran, i a les tertúlies d’Internet s’apunta ja a la inefable Samsung, protagonista de gairebé tots els rumors que es donen sobre compres i vendes entre empreses tecnològiques.

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

RIM: amb problemes seriosos?
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: