Seriosos dubtes sobre la ‘paternitat’ de Facebook

Compartir

FacebookL’advocat de la companyia que es troba darrere de la xarxa social assegura no saber del cert si Mark Zuckerberg va signar o no el document que reclama Paul Ceglia, tot i que l’actual propietari de Facebook podria haver treballat per a aquest últim.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Mark Zuckerberg és el model d’emprenedor actual per excel·lència, un jove que s’ha fet a ell mateix i ha guanyat milions de dòlars gràcies a la xarxa social Facebook que va crear a la seva habitació de la Universitat de Harvard, única i exclusivament ell… o potser no? Recentment, l’empresari Paul Ceglia interposava una demanda amb la qual reclamava el control del 84% de Facebook basant-se en un contracte suposadament signat amb Zuckerberg en el 2003.

Si bé inicialment la demanda tenia tots els números de ser l’acció desesperada d’una persona amb problemes econòmics (Ceglia té pendents comptes amb la justícia nord-americana per una presumpta estafa), un jutge va donar per bons els seus arguments i va ordenar a Facebook congelar les transferències d’actius. Ara, l’advocat de Mark Zuckerberg ha reconegut que aquest va treballar per a Ceglia i no sap del cert si va signar o no el ja famós contracte.

Fem una mica de futurologia especulativa i imaginem que la causa de Ceglia prospera i se li reconeix el control del 84% de Facebook. Seria, sense cap mena de dubte, l’esdeveniment més espectacular en la indústria tecnològica a nivell d’operacions econòmiques esdevingudes en una companyia fins ara (fusions, absorcions,…) a causa del potencial i impacte de Facebook actualment. Tot i això, és probable que això també signifiqués el principi de la fi per a Facebook (i recorden: només estic especulant).

Ceglia és un complet desconegut en el món dels negocis relacionats amb la tecnologia a alt nivell, mentre que Zuckerberg ha sabut mantenir a la seva companyia independent encara que propera a Microsoft i batallant amb la mateixa Google, la "reina" d’Internet. No es pot predir com actuarà Ceglia i quina serà la seva política de pactes, aliances i estratègia empresarial, pel que els actuals aliats i socis de Facebook podrien recelar del nouvingut.

El moment oportú

Per què ha trigat tant Ceglia en reclamar el control del que segons ell li pertanyia? Si així era, podria haver-ho fet fa anys. El moment ha estat propici: Zuckerberg ha fet créixer Facebook fins a situar-la com una de les empreses més riques i amb més potencial d’Internet, fent-li la feina a Ceglia. De tirar endavant la seva demanda, aquest últim es farà ric de la nit al dia sense pràcticament haver de moure un dit.

Seria una cosa així com qui compra un camp, pacta amb el seu veí que aquest darrer el cuidarà, i s’oblida del tema fins que dóna els seus primers fruits, moment que aprofita per tornar a reclamar la seva part. Ceglia ha sabut esperar el moment oportú.

La imatge pública de Facebook s’està veient perjudicada en aquest moment, encara que si la demanda de Ceglia és finalment desestimada o la perd, les aigües tornaran al mateix llit que omplien fins ara.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina