S’ha acabat la festa gratuïta per als usuaris de WhatsApp

Compartir

A l’Estat Espanyol, la situació coincideix amb la campanya publicitària de Line, el seu principal rival, en mitjans com el televisiu.

Es veia venir en algun moment del futur proper: si no inclou publicitat (ni la inclourà en el futur), WhatsApp s’haurà de finançar d’alguna manera. Sota iOS, aquest client de missatgeria instantània per a smartphones (disponible a més per a Android, BlackBerry, Windows Phone i Symbian) ja venia costant poc menys de dos dòlars, però els usuaris de terminals Android estaven acostumats fins ara a usar-lo gratuïtament.

De fet, WhatsApp no era gratuït ni per a ells, però gràcies a una petita “trampa” ideada per la mateixa WhatsApp per tal de facilitar la seva expansió, així ho semblava: cada cop que l’app s’actualitzava, donava dret a una pròrroga d’un any en el seu ús gratuït. D’aquesta manera, incorporava la possibilitat del cobrament algun dia, encara que en continuar essent gratuïta, afavoria el boca a orella i la seva consegüent expansió entre la massa d’usuaris.

La seva estratègia era clara: fer-se imprescindible per ser l’estàndard emprat per tots els usuaris i, llavors, quan ja no es pogués prescindir d’ella, passar a cobrar una quantitat mòdica per l’app per tal de monetitzar la seva inversió. I, a parer de la direcció de l’empresa, aquest moment ha arribat.

Al llarg dels darrers dies, els usuaris de WhatsApp posseïdors d’un terminal Android estan rebent l’advertència que el seu client caduca, i que per a continuar-lo utilitzant, hauran de passar per caixa. La festa gratuïta s’ha acabat, i comença a ser hora que algú pagui les rondes.

Fins a on tenim coneixement, no estan sent tots els usuaris als quals se’ls està exigint el pagament, encara que això probablement sigui degut al fet que van rebent el fatídic missatge a mesura que van caducant els seus períodes “de gràcia”. Tampoc tenim notícies que estigui passant a tots els països.

Usuaris poc inclinats a ser ‘captius’

Fins ara, moltes de les aplicacions o serveis s’han ajudat fins a tal punt de la seva gran expansió al ser gratuïts, que han acabat fent ‘captius’ als usuaris, el què vol dir que quan aquests darrers volen migrar a una altra aplicació o servei, no poden ja que ningú més els utilitza.

És una situació especialment dramàtica en els clients de missatgeria instantània, ja que en ells hi tenim una xarxa de contactes que no volem haver de migrar a un altre programari. I, malgrat tot, això és precisament el que molta gent està fent.

Un exemple d’app i servei gratuït que competeixen amb WhatsApp i que es podria veure beneficiat de la fuga d’usuaris és Line. El gran avantatge d’aquest sobre WhatsApp és que no registrem un número de mòbil (amb la qual cosa necessitem un smartphone), si no que també disposa de client per a sistemes de sobretaula, donant-nos amb això la comoditat de poder intercanviar missatges des del nostre portàtil o el sobretaula mentre treballem.

Precisament, Line acaba de començar en el mercat espanyol una campanya publicitària per televisió, amb dos coneguts actors com a protagonistes. Tot i que alguns usuaris no han trigat en assenyalar l’oportunitat dels anuncis, això pot ser no gaire més que una casualitat, ja que aquesta mena de campanyes publicitàries no s’improvisen en uns pocs dies, i la decisió de WhatsApp no era coneguda a priori. Així doncs, tot respon a una casual coincidència, malgrat que no podem negar que oportuna.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

S’ha acabat la festa gratuïta per als usuaris de WhatsApp
Valoreu aquesta publicació

Guillem Alsina
Periodista freelance especialitzat en noves tecnologies, redactor d'YCOM.cat
Etiquetes: