SIMO reneix com a trobada professional donant una estocada de mort a la fira

Compartir

SIMO Network 2009El nou format de la cita madrilenya ha demostrat ser un encert per al canal, malgrat que a base de posar en estat de coma la salut de la part d’exposició.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Després de tres dies en el SIMO Network i a unes poques hores vista del tancament d’aquesta primera edició de la nova etapa de la fira madrilenya, he de reconèixer que el meu punt de vista ha canviat des del darrer article que vaig redactar aquest dimarts passat, fruit de les meves primeres hores de contacte amb l’esdeveniment renovat. El meu i, de ben segur, el de molts assistents.

Del desconcert inicial -suposo que pel fet que la majoria d’assistents recordaven el vell SIMO o esperaven quelcom diferent- que vaig captar en parlar amb diversos assistents i expositors, he passat a constatar una general satisfacció, especialment entre els professionals que estan amb alguna empresa. Però, i sobretot a l’àrea d’exposició, m’he topat amb opinions més diverses i dividides.

Hi ha els qui es mostren molt satisfets, afirmen que han pogut captar nous clients, que els han passat a visitar clients ja consolidats, i que han fet nous contactes (networking). Tot i això, també m’he trobat amb aquells que no veuen la finalitat d’una àrea d’exposició tal i com està concebuda ara en el SIMO ja que, a més, es veu més aviat pobre: un pavelló sencer pres per Microsoft, amb sales de conferències i petits espais per als partners de la companyia, mentre que a l’altre pavelló ens trobem amb una major quantitat i diversitat d’expositors… però que no ocupen tot l’espai disponible, ja que ens podem topar amb algunes zones tancades a l’accés, un ampli hall i altres zones de trobada.

El programa de xerrades i conferències sembla haver tingut molt d’èxit entre els assistents, ja que es tractaven temes d’interès per als professionals TIC dels àmbits més diversos. Tot i això, tant en aquest apartat com en el d’exposició es veu clarament com el SIMO ha perdut la seva vocació de projecció internacional (el què, al meu parer, és una greu errada, tot i que com aclariré després, les circumstàncies són les que són) per passar a convertir-se en un esdeveniment enfocat només al professional espanyol. Les empreses procedents d’altres punts del món (si no comptem amb les multinacionals amb representació a l’Estat) han estat escasses, en contraposició amb edicions anteriors en les que s’hi podien trobar petits fabricants asiàtics o nord-americans, desconeguts a l’Estat Espanyol i fins i tot a Europa, que buscaven contactes per encetar la seva aventura empresarial en el vell continent.

Una conjuntura adversa per al model anterior

La redefinició del SIMO ha estat realitzada en un marc mundial de canvis en el model firal, tant d’aquells esdeveniments relacionats amb les TIC com de qualsevol àmbit en general. I és que l’adveniment d’Internet i les possibilitats de comunicació avançada que això comporta (videoconferència, telepresència, col·laboració online sobre documents,…) han restat importància gradualment a aquestes trobades presencials, de les quals només unes poques en sobreviuran. I això serà gràcies a la necessitat de socialització que ens empeny a trobar-nos cara a cara amb aquelles persones a les quals coneixem només en el món virtual.

Ara, cada empresa prefereix presentar els seus nous productes i estratègies en actes propis, el què al seu torn suposa un handicap per als mitjans de comunicació petits i que compten amb poc pressupost, ja que veuen multiplicats els desplaçaments que han de fer, amb l’excepció que l’esdeveniment es retransmeti online, quelcom que de ben segur no agrada a molts directius de grans mitjans entestats en menysprear als mitjans online.

El format de congrés sembla, almenys per ara, el tipus d’esdeveniment que no ha patit tant les conseqüències de l’entrada en l’era de les comunicacions (malgrat que ja li tocarà el torn quan els sistemes de telepresència i streaming online ens permetin viure una experiència presencial completa), i cap aquí sembla que tendeix el SIMO Network.

No apte per a periodistes tecnològics

En tres dies d’estada, ni jo ni altres periodistes tecnològics hem pogut treure gaires continguts d’aquest esdeveniment, és clar que estem parlant d’un congrés en què no es presenten nous productes, no és una fira tecnològica, sinó una trobada per a professionals. Els únics periodistes que li han pogut treure el suc són aquells que toquen més temes empresarials i econòmics que no els aficionats als gàdgets.

En resum, doncs, un SIMO que ha complert els objectius que s’havia marcat l’organització, malgrat que a costa de convertir-se en un esdeveniment local sense projecció internacional, i al qual pot ser que jo no hi torni a assistir. Però, és clar, els meus interessos com a periodista difereixen dels d’un empresari tecnològic, i és lògic que aquest és el públic que li interessa a l’organització.

Felicitats SIMO i… fins l’any vinent?

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)