Smartphones: el futur dels telèfons mòbils

Compartir

Telefonia mòbilUn recent estudi revela que els usuaris de telèfons mòbils “normals” no estan satisfets amb els seus terminals, i en una propera compra adquiriran un smartphone. Destaca també que Nokia no consta entre les marques preferides en l’àmbit dels terminals avançats.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – L’iPhone d’Apple és el terminal més ben valorat i Nokia pot perdre a mitjà termini el seu lideratge en el camp de la telefonia mòbil. Aquestes són les dues principals conclusions de l’estudi que ha presentat la consultora especialitzada en màrqueting i estudis de mercat J.D. Power sobre telefonia mòbil. La consultora ha dividit el mercat en tres branques: smartphones, smartphones empresarials i telèfons “normals”. Les preguntes s’han dirigit a conèixer el grau de satisfacció dels usuaris amb els seus terminals.

Els usuaris de telèfons “normals” es mostren lleugerament menys satisfets amb els seus aparells que en la darrera edició de l’estudi, trobant a faltar en ells algunes funcionalitats com la connexió WiFi o una interfície multitàctil. En ser aquestes domini dels smartphones, alguns dels usuaris enquestats estan considerant que la seva propera adquisició sigui, precisament, un smartphone.

Això també té una raó de ser molt simple: ja fa alguns anys que la mitjana d’edat dels usuaris de telèfons mòbils va baixar, i l’anomenada “generació digital” exigeix aparells que puguin exercir un gran nombre de funcions i rols. Així és que els joves d’avui en dia comencen a inclinar-se més pels smartphones que pels telèfons simples que “només” els permeten trucar, enviar i rebre missatges, i poca cosa més.

Entre els smartphones, la marca més ben valorada és Apple (iPhone). Això no és en absolut estrany: a un terminal amb molt bons acabats (i que, a més va encetar la revolució de les interfícies multitàctils) se li ha d’afegir l’admiració incondicional que molts usuaris li professen i que, a vegades, amaga les mancances que pugui tenir el terminal i ofega les crítiques abocades en contra seu. Aquesta situació es dóna en els dos tipus de smartphone, incloent-hi els professionals.

Ja fa temps que l’iPhone va deixar de ser quelcom exclusiu dels usuaris finals per passar a ser emprat també en ambients de treball, i no només per professionals liberals. Apple ha recolzat aquest tomb en la seva estratègia en veure un mercat molt més gran del què havia calculat en un principi.

Els resultats deixen en fora de joc a Nokia, actualment líder (indiscutible?) del mercat. La companyia finlandesa només manté el tipus en el terreny dels telèfons “normals”, encara que per darrere de LG (els usuaris de la qual afirmen ser els més satisfets amb els seus telèfons), Motorola, Sony Ericsson o Samsung, els seus rivals més directes. És possible que això sigui degut a l’excessiva simplicitat que promouen els terminals de Nokia, fins ara un dels seus millors punts forts però que poden mostrar-se incapaços per això mateix de conquerir als futurs usuaris.

Pitjor encara per a la finlandesa se’ls presenta el panorama en els smartphones. Les dues categories dominades per Apple premien a BlackBerry i HTC, a més de deixar a Palm en bona posició, probablement esperonada pel nou WebOS.

El futur, doncs, ve marcat per la desaparició a llarg termini dels telèfons mòbils més simples per la incorporació en aquests de funcionalitats avançades com poden ser la connectivitat a xarxes WiFi i la navegació per Internet o l’ús de xarxes socials.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)