Sony diu adéu als seus PCs VAIO

Compartir

Juntament amb la venda de la seva línia VAIO i la divisió de PCs, la multinacional japonesa també té intenció de separar el seu negoci de televisors en forma de spin-off.

Televisor i ordinador Sony VAIO en el CES de Las Vegas del 2013

Televisor i ordinador Sony VAIO en el CES de Las Vegas del 2013

Nou anunci xocant en l’àmbit de la indústria tecnològica després de l’anunci per part de Google de la venda de Motorola Mobility a Lenovo. Aquest cop es tracta de Sony, que ha anunciat una important reestructuració de les seves unitats de negoci la qual implica la separació de la seva unitat de televisors, i la venda a una altra empresa de la divisió de PCs i, amb això, la pèrdua del nom VAIO, que anirà a parar a mans d’una altra companyia.

La reestructuració ve donada per les pèrdues acumulades per les dues divisions que, només aquest darrer any fiscal, i combinades amb un resultat pitjor del que s’esperava en la divisió de dispositius mòbils (smartphones i tablets), ha dut a unes pèrdues totals a la companyia nipona d’uns 1.100 milions de dòlars.

Amb què es queda Sony després de la reestructuració? Àudio i vídeo (càmeres de fotos i vídeo, i sistemes de so), dispositius mòbils (línia Xperia de smartphones i tablets), videojocs (PlayStation), electrònica en vehicles, i productora de música/cinema. Per descomptat, i tot i la pèrdua de dos puntals com són els televisors i els ordinadors, la multinacional japonesa seguirà essent un veritable gegant.

Aquests canvis també comportaran l’extinció d’uns 5.000 llocs de treball a nivell global, un 3% de la força laboral que Sony disposa a tot el món.

La separació de la unitat de televisors es produirà en forma d’una subsidiària amb capital -almenys inicialment- 100% de Sony, i el mateix Kazuo Hirai (President i CEO de l’empresa) ha assegurat que, de moment, no té intencions de vendre-la. La divisió d’ordinadors, en canvi, sí tindrà nou propietari.

Kazuo Hirai, President i CEO de Sony, durant la roda de premsa del CES 2013

Kazuo Hirai, President i CEO de Sony, durant la roda de premsa del CES 2013

Si bé fa alguns dies s’havia rumorejat sobre el moviment i s’havia donat fins i tot el nom de Lenovo com a possible compradora, finalment serà un fons d’inversió japonès (Japan Industrial Partners) qui adquireixi el negoci de PCs de Sony.

Això podria donar lloc a la futura recompra de l’empresa per part de Sony, un cop aquesta hagi estat sanejada per l’equip administrador del fons d’inversió. És una possibilitat que queda oberta i ha de ser contemplada.

Així mateix, també hi ha la possibilitat de que la divisió segueixi operant sota la marca Sony i conservi el nom VAIO, encara que no seria descartable que el nom de la línia (un VAIO que és acrònim de Visual Audio Intelligent Organizer) es convertís en nom de marca després de la separació de la divisió.

No han estat fets públics els termes econòmics de l’acord.

La línia d’ordinadors VAIO de Sony, tant en la seva vessant de PCs de sobretaula com, i sobretot, en la seva línia de portàtils, ha gaudit sempre de gran fama pel seu disseny entre consumidors finals i professionals. Juntament amb Apple, i m’atreviria a dir que en segon lloc després d’aquesta, Sony ha estat i és una de les icones del disseny d’ordinadors, amb un estil elegant i simple.

Amb la separació d’aquesta línia de productes de la seva companyia matriu, el món de la informàtica perd una petita part de la seva història, pèrdua minvada pel fet que no s’acaba la línia, sinó que continuarà en altres mans, previsiblement amb bona part o tot el mateix equip tècnic que l’ha fet possible fins ara i, per tant, pot gaudir del mateix èxit i fama que ha aconseguit fins ara, donant màquines que han format part de la història de la computació per dret propi, com els netbooks VAIO P.

A partir d’ara, el futur de Sony passa per centrar-se en el negoci de la mobilitat i, més concretament, en les seves línies de smartphones i tablets. Tot i això, hom es pregunta el perquè confiar en una unitat de negoci que, en aquest any que acaba de passar, ha donat pitjors resultats dels esperats i, a més, està lluitant en un terreny en el que Samsung és clara dominadora.

Sens dubte, el futur passa per la mobilitat, i Kazuo Hirai i el seu equip tenen grans esperances que l’empresa que dirigeixen serà capaç de fer-se un espai més gran del que gaudeix actualment al mercat dels dispositius mòbils.

La qualitat dels seus productes els acompanya, però l’acceptació del gran públic… podem dir que no és dolenta, però tampoc és l’esperable.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Guillem Alsina
Etiquetes: