Sony en la direcció correcta?

Compartir

El gegant japonès de l’electrònica veu qüestionada la seva política d’adquisicions després de diversos trimestres arrossegant pèrdues.

Llançament del Sony Ericsson Xperia Arc en el CES 2011. Llavors ja es començaven a escoltar rumors de l'operació d'adquisició de la part sueca de la joint venture. Imatge www.imatica.org

Llançament del Sony Ericsson Xperia Arc en el CES 2011. Llavors ja es començaven a escoltar rumors de l'operació d'adquisició de la part sueca de la joint venture. Imatge www.imatica.org

No corren gaire bons temps per a la multinacional japonesa Sony. A més de la rampant crisi econòmica mundial, aquesta companyia s’ha d’enfrontar també als seus propis dimonis en forma d’una política de compres que no ha agradat a molts analistes de mercat i inversors.

L’adquisició de la part d’Ericsson en la joint venture que unia a ambdues companyies en la fabricació de terminals de telefonia mòbil va provocar, a principis del novembre, una estirada a l’alça de la cotització de la multinacional a la borsa que, tot i això, va baixar tan ràpidament com va pujar. Fins i tot més ràpidament…

I és que ningú a Sony s’ha preocupat per explicar més detalladament els plans de la multinacional nipona per reflotar la seva malparada inversió en el món de la telefonia mòbil, que ha aconseguit una quota de mercat molt inferior a les expectatives que es poden posar en ella pel seu gran potencial i la seva impressionant presència de màrqueting en qualsevol mena d’esdeveniments com les principals fires del sector tecnològic (Mobile World CongressCES,…).

No és l’única compra que s’ha posat en dubte, malgrat que si la principal. I relacionada amb aquesta, l’adquisició de part de la cartera de patents de Nortel Networks, juntament amb altres importants jugadors com Microsoft, Apple o RIM.

En canvi, la companyia no sembla haver adquirit res per enfortir encara més les seves productores de continguts, tant en l’àmbit de la música com del cinema o la televisió, i això que són una sèrie de mercats en els quals, malgrat patir les envestides de la pirateria online, continuen aportant uns bons beneficis a les arques de l’empresa. La divisió musical i la de cinema van ser la segona i tercera que més benefici van aportar en el passat any fiscal.

La venda d’aparells electrònics com ara televisors ha arrossegat pèrdues a la multinacional, que ara ha de jugar en un mercat molt més dur, competitiu i massificat que en les dècades dels 80 i 90, quan era la reina indiscutible. Alguns suggerixen, fins i tot, que hauria d’abandonar moltes de les seves línies de producció en no poder competir amb la nova fornada de fabricants, especialment les marques sud-coreanes com Samsung o LG.

Des de poc abans de mitjans d’aquest any, la cotització borsària de Sony se n’ha anat cap a baix de tal manera que, a hores d’ara, la companyia es troba en el moment més baix des del primer trimestre del 2009.

Podríem trobar-nos davant del principi de la fi de la Sony que coneixem avui? Si una cosa ens ensenya la història és que res és per sempre. Els més grans imperis han acabat caient, després de més o menys temps, però és un destí indefectible. Sony és, sense cap mena de dubte, una companyia que ha marcat molt en el món de l’electrònica de consum, un veritable imperi en aquesta indústria que estén els seus tentacles fora d’ella encara que en camps que també s’hi relacionen com el cinema (continguts, i cada cop més digital).

El problema és que, quan estàs enmig del procés, mai te n’adones. Sempre és a posteriori que hom pot segellar la defunció d’un imperi en un llibre d’història, pel que tampoc podem afirmar que aquests dies estiguin veient el principi de la fi del domini d’aquesta companyia que ha marcat època.

 

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: