Strand Consulting ataca frontalment el pla de Neelie Kroes

Compartir

La coneguda consultora del sector de les telecomunicacions indica el que, al seu parer, són vuit errors capitals del pla de l’Agenda Digital per a eliminar el roaming. Strand prediu el naixement del pla ja mort, i la seva substitució per un model diferent.

Neelie Kroes es trobarà sola defensant el projecte de l'Agenda Digital? Imatge gentilesa de la Comissió Europea

Neelie Kroes es trobarà sola defensant el projecte de l’Agenda Digital? Imatge gentilesa de la Comissió Europea

Potser els CEO de les principals operadores no s’hagin significat encara amb cridaneres i devastadores declaracions contra el pla de Neelie Kroes i el seu equip de l’Agenda Digital per a crear un Mercat Digital Únic en el territori de la Unió, la qual cosa -i entre altres mesures- implica l’eliminació del roaming, però sí que certs elements de l’ecosistema de la indústria de les telecomunicacions comencen a moure’s i posicionar-se al respecte.

Aquest és el cas de Strand Consulting, una coneguda companyia de consultoria fundada per John Strand el 1994 i amb seu a Copenhaguen (Dinamarca), especialitzada des de fa anys en el sector de la mobilitat i la telefonia.

En un informe summament dur, Strand Consulting ataca frontalment el pla “Roaming like home” (roaming com a casa, en una clara referència al cost zero del roaming fora del país d’origen, que a partir d’aquest moment passaria a ser “com a casa”) traçat per l’Agenda Digital Europea, assenyalant el que segons el seu parer són els seus vuit principals errors:

  1. comparar la situació del mercat europeu amb la dels Estats Units en matèria d’inversions, quan ambdós parteixen de situacions i una evolució diferents i no es pot recrear a Europa (a parer de Strand Consulting) les condicions existents en el mercat nord-americà;
  2. cometre el mateix error de comparació amb la forma en què s’ha desplegat la tecnologia LTE en determinats països de l’Àsia i l’Àfrica, i la reassignació de freqüències que en aquests s’ha dut a terme per a allotjar els nous serveis;
  3. simplificar les causes del deute de les operadores, provocada per un cúmul de motius que, segons Strand, no considera correctament el pla, com els alts preus a pagar per les llicències per a operar;
  4. identificar la disponibilitat de més ample de banda amb ingressos superiors per contractació. Strand Consulting posa de relleu que els consumidors contracten els paquets de connexió a Internet més en funció de la seva butxaca que de la velocitat d’accés;
  5. posa en dubte les dades presentades com a referència per la Unió Europea per a calcular la despesa que suposa el roaming. Segons Strand Consulting són dades incompletes i desfasades;
  6. no s’ha tingut en compte que no costa el mateix construir la infraestructura d’una xarxa en un país o en un altre dins de la mateixa Unió, així com els costos d’explotació i els beneficis tampoc són homogenis en tot el territori europeu;
  7. els impostos sobre els serveis de telecomunicacions tampoc són els mateixos en tot el territori de la Unió: des del 3% de la televisió per cable o IPTV a Luxemburg, fins el 27% a Hongria. En aquest darrer país, a més, com a fruit de la crisi econòmica s’ha afegit un impost especial als productes de telecomunicacions;
  8. potser l’error més devastador: el nou panorama incrementarà els costos de vendes i màrqueting de les operadores, baixant el cost que li suposarà a l’usuari, amb la qual cosa els beneficis de les empreses del sector decreixeran i, amb ells, la inversió en infraestructures.

La conclusió a la que arriba Strand Consulting amb tota esta acumulació d’errors és senzillament que els que han redactat l’informe no han sabut llegir el mercat i, per tant, han fet les propostes incorrectes. Com a colofó, vaticina que “Roaming like home” neix ja mort, i serà substituït per un nou model al qual anomena “Roaming like local”, segons el qual el preu de les trucades en un país estranger seria el mateix que paga un resident d’aquell país.

Això, segons Strand, també desbarataria un possible negoci de venda transfronterera de targes SIM, semblant conceptualment al contraban de tabac: comprar una línia telefònica en un país en el qual els preus són més barats per a utilitzar-la en un altre.

Des del mateix comunicat de Strand Consulting també es contesta a les declaracions de Ryan Heath, portaveu de Neelie Kroes, realitzades via Twitter i en les quals instava a desoir els arguments de Strand Consulting.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Guillem Alsina
Etiquetes: