Telefónica deixa sense telèfon i Internet un petit empresari de Salt durant dos mesos

Compartir
Marc Malagelada, amb l'antena WiMAX que li ha permès connectar-se a Internet durant aquest temps

Marc Malagelada, amb l'antena WiMAX que li ha permès connectar-se a Internet durant aquest temps

Les solucions que la companyia ha anat oferint al protagonista de la nostra història són dignes de la comèdia anglesa més surrealista.

D’autèntica història de terror es pot qualificar la vivència que Marc Malagelada (Salt, El Gironès) ha viscut des del passat agost amb la seva línia telefònica i connexió a Internet. Tots coneixem de sobres la mala fama que tenen els tràmits per donar-se d’alta com a empresari autònom en aquest país (es triga molt i s’ha de fer molta paperassa) però, a més, de vegades et trobes amb més entrebancs en el camí.

En Marc es preparava aquest passat agost per esdevenir un d’aquests empresaris autònoms i emprenedors (paraula molt de moda actualment però que amaga darrere seu el típic empresari familiar que a Catalunya ha existit de tota la vida) i, ja que treballa en el sector tecnològic, va decidir acollir-se a una oferta de Telefónica per tenir una línia ADSL al seu domicili, lloc on -com molts altres petits empresaris autònoms- també hi té el seu despatx professional.

Començava per a ell un petit-gran calvari que dura fins avui; en les seves pròpies paraules: “Després de fer la prova em van confirmar que podia disposar de ADSL de 10Mb, i que només em comportaria un temps de interrupció d’unes tres horetes. Vam formalitzar el contracte de portabilitat amb el conegut sistema de la gravació. Va ser el 13 d’Agost. El dia 27 d’Agost em tallen el telèfon i fins a data 26 d’Octubre, la cosa ha restat així. Més de 2 mesos sense servei en un telèfon d’empresa”.

Si viure aquesta situació, sense telèfon fixe ni connexió a Internet ja és prou inaguantable (o seria per a un usuari domèstic, però els efectes es multipliquen en magnitud per a un professional), les respostes i solucions que li ha anat oferint Telefónica són, pel cap baix, insultants: “No entraré en el detall de quantes vegades he trucat al 1004, però sí que vull deixar testimoni aquí del conjunt de despropòsits que he hagut de patir, i de tot el que he hagut de tenir en compte. El primer que cal tenir en compte és que Telefònica ofereix un telèfon d’atenció al client, el 1004, que és exclusivament comercial: fixeu-vos en la locució: ‘Enseguida le atenderá un comercial’. Quan tens problemes, totes les solucions passen per un comercial”.

Un dels edificis que Telefónica té escampats per la geografia estatal. L'empresa és una de les més grans a l'Estat Espanyol

Un dels edificis que Telefónica té escampats per la geografia estatal. L'empresa és una de les més grans a l'Estat Espanyol

Dins d’aquest servei d’atenció, n’he rebut de tots colors i és que cal prendre-s’ho amb humor quan reps la frase ‘El servei tècnic ja el trucarà’ (no truca mai), o et neguen a registrar una queixa (hi tinc dret per llei) perquè ‘no hay nadie en el departamento’, o et donen una data de ‘provisió de servei’ que va canviant de 27 d’Agost a 1 de setembre, al 6, al 13, al 15, al 27 de setembre, etc.” continua explicant enfadat Malagelada. No és tot.

Els dos millors casos me’ls guardo pel final” ens diu, per a explicar-nos tot seguit: “després que m’assignessin un comercial especial en la resolució de problemes, aquest em va indicar que me n’anés a una botiga Movistar i que contractés el que em fes falta per a la connectivitat, i que després a l’hora de pagar retornés els rebuts i que ‘ella ja ho arreglaria’ […] Jo vaig pensar que potser a la següent senyoreta 1004 no li vindria de gust ‘arreglar-m’ho’ i vaig demanar per escrit aquesta resolució. Mai més se’n va saber res”. Òbviament, la contractació de serveis per a després incomplir-ne el pagament, podria provocar-li a l’involuntari protagonista de la nostra història una sanció legal.

El següent cas és el del 30 de Setembre, on després de passar 35 dies sense línia vaig posar una queixa formal, amb número i tot, i diligentment al cap de tres dies em van respondre amb gran plaer i il·lusió ‘miri, vostè tindrà línia el 21 de Desembre!’” explica Malagelada, per acabar concloent amb un humor que denota qui pateix un fat que no pot controlar de cap manera “aquell senyor que va trucar semblava ben bé no veure la diferencia entre dos dies o quatre mesos. Digne de comèdia anglesa”.

La conclusió de tot plegat per a en Marc, molt resumida és que “Telefónica, tecnològicament son uns incapaços i no es prenen seriosament al client”.

Per a solucionar el problema, el nostre protagonista ha hagut d’acabar recorrent als serveis d’una altra operadora de connexió a Internet, en aquest cas per WiMAX, un tipus de connexió sense fils que, per tant, no necessita que hi hagi un cable. Millor per a Malagelada ja que, segons es queixa amargament, “la qüestió és que [Telefónica] ha perdut el meu cable”.

D’històries “per a no dormir” com aquesta n’hem sentit més d’una i de dues. Segons les associacions de consumidors com FACUA, les operadores de telefonia són les empreses que generen el major volum de queixes del mercat. La liberalització salvatge que es va fer del mercat, no exempta de certes peculiaritats com que un dels competidors (Telefónica, precisament) continuï a dia d’avui gestionant la major part de la infraestructura, ha fet que el mercat estatal sigui un “campi qui pugui” en el que els contractes verbals per telèfon amb gravació (que només resta en poder de l’operadora, creant amb això una situació d’indefensió per al client), les dificultats per donar-se de baixa i, fins i tot, la falsificació de contractes per part d’empreses subcontractades (amb perjudicis greus per als usuaris finals afectats) estan a l’ordre del dia.

Les crítiques s’han fet durant els darrers anys tant des de l’interior com des de l’estranger, però sembla que les autoritats no volen o no poden regular més fermament o, senzillament, no els interessa fer-ho. Malauradament, i amb això, sabem que casos com el d’en Marc Malagelada no són ni seran únics.

Copyleft 2011 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Telefónica deixa sense telèfon i Internet un petit empresari de Salt durant dos mesos
Valoreu aquesta publicació

Etiquetes: