Twitter busca el delicat equilibri entre els ingressos per publicitat i la qualitat dels seus continguts

Compartir

TwitterI, de moment, sembla que ha aconseguit trobar-lo: els tweets i els comptes promocionats no han despertat cap o gairebé cap polèmica a la Xarxa.

Redacció – És obvi que, tret de les excepcions que es puguin fer per iniciatives de beneficència o desinteressades, qualsevol que munti un negoci online vol guanyar diners amb ell. El problema sorgeix quan aquest negoci es basa en el contingut generat pels usuaris, com per exemple a Facebook, xarxa social en la qual es ven publicitat contextualitzada i pel que hi ha hagut nombroses polèmiques sobre l’ús que es dóna a les dades particulars dels usuaris.

És per això que eren d’esperar polèmiques semblants amb la iniciativa de tweets promoguts llançada per Twitter a l’abril i la més recent de comptes promoguts llançada fa pocs dies, malgrat que finalment no ha estat així.

La primera d’aquestes iniciatives consisteix en situar entrades de Twitter (els famosos tweets), per les que els anunciants hagin pagat, en els primers llocs dels resultats de cerca per paraules clau. D’aquesta manera, quan els internautes subscrits al servei de Twitter busquen informació sobre determinats esdeveniments, els primers resultats són agafats per les entrades que els anunciants vulguin destacar lligades a aquesta o aquestes paraules clau.

Els perfils o comptes promoguts a Twitter no són més que usuaris que, per un determinat preu, apareixen recomanats a la banda dreta de la nostra pàgina, segons de qui siguem followers, és a dir, segons quins interessos tinguem en aquest servei de microblogging/xarxa social, essent per tant, publicitat sensible al context.

La clau de l’èxit -o, dit amb més propietat, de l’absència de crítiques- de Twitter ha de recaure total o gairebé totalment en el fet que els tweets i els comptes promocionats es poden reconèixer fàcilment com a tals, ja que s’indica explícitament aquesta condició. Els resultats de les cerques a Google també inclouen publicitat sensible al context, i aquesta es troba clarament diferenciada de la resta dels resultats, pel què tampoc ha rebut crítiques per això, creant un clar precedent per a Twitter.

Juntament amb Facebook, la xarxa de microblogging és un dels serveis emblemàtics de la Web 2.0, i també com aquest, no ha estat venut a cap gran multinacional consolidada, si no que ha preferit recórrer el seu camí en solitari, confiant en el seu potencial per a generar diners.

Copyleft 2010 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina