Ubuntu Edge fracassa i posa en dubte l’estratègia d’Ubuntu

Compartir

No només no hi haurà mòbil propi amb Ubuntu si no que, a més, el fracàs deixa una imatge deplorable de la repercussió que aquest Linux hagués pogut tenir sobre el mercat.

Aquest hagués pogut ser l'Ubuntu Edge

Aquest hagués pogut ser l’Ubuntu Edge

S’ha acabat el termini fixat d’un mes per completar la campanya de crowdfunding encetada per Canonical per finançar el terminal Ubuntu Edge, i malgrat el seu espectacular inici amb el que va recaptar quatre milions de dòlars en els dos primers dies, aquesta finalment no ha arribat a complir el seu objectiu i recaptar els trenta-dos milions de dòlars demanats.

I s’ha quedat, a més, força lluny del seu objectiu, aconseguint reunir ‘només’ (i ho escric entre cometes perquè cal no treure-li mèrit a la xifra recaptada) més de 12,8 milions de dòlars, a vint milions del seu objectiu. Tampoc hi ha hagut, com s’havia especulat, donació d’última hora de Mark Shuttleworth per cobrir el muntant que faltava per arribar a la xifra proposada.

Si bé des de Canonical i en paraules del mateix Shuttleworth (fundador de l’empresa) s’afirma que han aprés valuoses lliçons sobre el crowdfunding i que s’ha demostrat públicament l’interès que desperta la seva plataforma mòbil, el fracàs de l’ambiciosa campanya dóna un altre missatge als analistes de mercat i les companyies fabricants: Ubuntu no aconsegueix suscitar l’interès de prou compradors com per aconseguir més de 12 milions de dòlars. I això, en la indústria de la telefonia mòbil és una ‘misèria’ que pocs beneficis pot aportar i poc pot significar en el panorama de les plataformes de programari.

Aquest despropòsit s’afegeix a la manca d’interès per part dels fabricants que semblen mostrar des de la presentació d’Ubuntu for Phones -i malgrat que des de Canonical s’ha afirmat estar en converses amb diversos fabricants per al futur llançament de terminals basats en aquest sistema operatiu-, de la seva nul·la presència en tablets, de la també nul·la presència d’Ubuntu for Android, i de que una altra de les seves iniciatives -Ubuntu per a TV- sigui totalment ignorada per la indústria.

I no serà per manca de mèrits; la proposta d’integració del món de la computació mòbil amb el de la computació de sobretaula depenent només de la mida de la pantalla emprada però prenent com a base de procés la mateixa màquina, és molt interessant per a un ampli espectre de perfils d’usuari. El problema es troba en el darrer tram, l’usuari final.

A aquest no li importa gaire aquesta confluència de dispositius, la majoria dels usuaris finals desconeixen els beneficis d’Ubuntu i què els pot aportar, i no s’interessen gaire per conèixer-los. Per a ells, els smartphones mainstream amb Android com els Galaxy S de Samsung, els HTC One o els Xperia de Sony, o bé l’iPhone d’Apple són les seves prioritats, tal com els que tenen els seus amics i coneguts.

En no haver aconseguit el seu objectiu amb aquest crowdfunding, Canonical pot veure també derrotada la seva plataforma mòbil en un ecosistema en què cada cop queda menys biodiversitat, i en la que el futur sembla somriure només a tres sistemes: iOS (iPhone), Android i Windows Phone, encara que a aquest darrer encara li queda camí per recórrer i acceptació per part del públic per demostrar. I fins i tot una tradicional com és BlackBerry és, a hores d’ara, una incògnita, malgrat que la seva estrella sembla apagar-se per moments.

I Firefox OS? Una altra incògnita que dependrà de la reacció del públic destinatari.

En el seu camí, la campanya de crowdfunding d’Ubuntu Edge ha batut diversos rècords, com el de major quantitat recaptada en una campanya d’aquesta mena en les primeres vint-i-quatre hores, i el rècord absolut superant el smartwatch Pebble, que havia recaptat en el seu moment una mica més de deu milions.

 

Copyleft 2013 El Mur Tecnològic
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà El Mur Tecnològic

Guillem Alsina
Etiquetes: