Un Mobile lluny de guerres de plataformes i 5G

Compartir

Les claus del Mobile World Congress 2012 es poden resumir en dispositius connectats omnipresents i a mida per a cada necessitat dels usuaris, interconnectivitat màxima entre aquests dispositius, contingut multimèdia per a tots, i un prometedor futur per a Microsoft.

Vista panoràmica dels accessos a Fira de Barcelona des del centre comercial Les Arenes durant la celebració del congrés

Vista panoràmica dels accessos a Fira de Barcelona des del centre comercial Les Arenes durant la celebració del congrés

Com cada any, ha arribat a la seva fi la gran festa de les tecnologies mòbils, i un cop passada la voràgine d’aquests quatre dies dedicats gairebé en exclusiva a tot el que dóna de si la fira, arriba el moment de treure conclusions i intentar visualitzar el futur que, any rere any, es busca “endevinar” a l’esdeveniment.

Enguany les presentacions de nous terminals han continuat acaparant interès, quelcom del que no podem escapar malgrat que cal pensar que és només la part més visible i espectacular del congrés, la que atrau la major quantitat de periodistes especialitzats i la que al cap i a la fi acaba saltant a les portades dels mitjans generalistes.

Especialment interessant m’ha semblat la presentació de Nokia amb els nous exemplars de la seva gamma Asha de “feature phones” (terminals a mig camí entre un telèfon mòbil normal i un smartphone) i del Lumia 610. Òbviament, el PureView 808 amb un sensor de 41 megapíxels ha eclipsat al Lumia 610 i a molts dels competidors. La finlandesa manté l’art que havia demostrat en el passat per a captar l’atenció del públic, i torna a sonar amb força entre els mitjans especialitzats i el públic aficionat.

Amb el que s’ha ensenyat al Mobile, Nokia té possibilitats de tornar-se a guanyar la confiança del públic, encara que probablement haurà de basar-se més en les relacions amb les operadores per a què aquestes ofereixin els seus terminals Windows Phone de gamma més econòmica a preus realment baixos per poder-li treure quota de mercat a Android. Els mesos vinents podrien ser crítics.

Una altra companyia que ha triomfat en el congrés ha estat Microsoft, malgrat que ho ha fet, curiosament, amb un acte celebrat fora del recinte firal i desvinculat de l’esdeveniment: la presentació de la Consumer Preview de Windows 8. Una interfície gràfica molt atractiva (pel seu minimalisme), un rendiment -almenys en el que mostra- perfecte, i un concepte que passa per oferir una única experiència d’usuari a través d’una diversitat de dispositius (ordinadors, tablets, smartphones -la interfície gràfica dels quals en WP7 és l’origen de la de Windows 8-, netbooks,…) adaptant-se a la potència del maquinari concret en què s’està executant, són els principals fonaments d’un sistema que promet ser revolucionari i que podria significar una recuperació de prestigi entre el públic final de la companyia de Redmond.

Els nois de Steve Ballmer han volgut oferir la mateixa experiència en aparells diferents, crear un ‘ecosistema’ en el qual fins i tot les apps (terme que sembla estar substituint completament al d’aplicacions o programes en la terminologia del sector) es puguin executar a través d’arquitectures i aparells diferents (Metro). Aquest concepte ‘d’ecosistema’ és el mateix que adopten Samsung, Sony, LG o altres grans fabricants: aquestes companyies busquen que els consumidors només adquireixin els seus aparells per les possibilitats d’interconnexió i funcionalitats compartides que tenen. Però, és clar, les tenen només si interactuen amb un altre dispositiu de la mateixa marca… fidelitzar el client a base d’oferir-li que ho pugui tenir tot de la mateixa marca i que aquests aparells ‘dialoguin’ entre ells.

El diàleg entre gàdgets electrònics, l’intercanvi de continguts entre ells -especialment els multimèdia-, el poder començar a veure una pel·lícula en el nostre televisor intel·ligent, continuar-la en el tablet i acabar-la en el smartphone, per exemple, ja és una possibilitat real, i ara només queda refinar-la una mica. Els cotxes són una nova frontera en aquest sentit, i la presència d’un fabricant d’automòbils per primera vegada en la història del congrés, n’és una bona mostra. Ford Motor Company ha entrat per la porta gran, amb una keynote i un estand d’exposició en què hem pogut veure els seus darrers “cotxes intel·ligents”.

Per a tots aquests dispositius, els continguts d’oci i informatius així com els serveis que ens facin la vida quotidiana més senzilla, són ja essencials, però ho seran encara més en el futur.

El camp de la mobilitat electrònica s’expandeix, abraça nous sectors industrials i és cada cop més omnipresent en les nostres vides. Lluny queden aquelles guerres entre plataformes, que continuen però en un segon pla, i les disquisicions tècniques sobre la propera generació de tecnologies de comunicacions. Amb la 4G encara pendent d’acabar de desplegar-se, ni una paraula d’una possible 5G.

Una bona conclusió que ens porta al compte enrere del Mobile World Congress 2013. I si, nosaltres tornarem a ser-hi.

Cartell en què s'acomiadava, ahir dijous, als congressistes tot emplaçant-los per a l'edició de l'any vinent. Imatge cortesia de Marc Corredera, d'alexistechblog.com

Cartell en què s'acomiadava, ahir dijous, als congressistes tot emplaçant-los per a l'edició de l'any vinent. Imatge cortesia de Marc Corredera, d'alexistechblog.com

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: