WhatsApp: com està el servei!

Compartir

Intentem donar una mica de llum sobre els dubtes generats pel servei en els darrers quinze dies.

Entre la setmana passada i principis de la present, saltava la notícia de que els usuaris de WhatsApp en la plataforma Android havien de començar a abonar els 99 centaus de dòlar (uns 89 cèntims d’euro) que costa el servei anualment, sense possibilitat de continuar gaudint de les continuades pròrrogues que, fins ara, han fet d’aquest un servei gratuït. Però, al llarg d’aquesta setmana, han anat sorgint en diversos mitjans informacions contradictòries sobre suposades declaracions dels responsables de WhatsApp, i usuaris als quals se’ls havia condonat el pagament i “amnistiat” per a què continuessin emprant el servei després que aquest els hagués caducat.

Per a l’iPhone, WhatsApp sempre ha estat de pagament, amb una lleugera variant respecte a les altres plataformes: l’aplicació exigeix un únic pagament de 0,99 dòlars per al seu ús per a tota la vida, mentre que en Android, BlackBerry, Windows Phone i Symbian, aquest pagament es renova anualment o, almenys, aquesta és la teoria. I dic teoria perquè, a la pràctica, poca gent havia pagat fins ara.

Probablement per a fomentar l’ús de la seva app (que, segons es diu, ha estat la que ha “matat” els SMS’s), els responsables de WhatsApp van introduir una mena de trampa amb la qual es sabotejaven a ells mateixos a l’hora de cobrar. Aquesta trampa consistia en el fet que el servei és gratuït per al primer any, i es passa a cobrar a partir de finalitzat aquest període de prova, però amb cada actualització de l’app (i aquestes són freqüents), aquest període es renovava per un any més, com si s’hagués acabat d’instal·lar.

Això provocava que si cada x mesos, WhatsApp tenia una actualització, la llicència s’anava prolongant. Fins a la setmana passada, en la que nombrosos usuaris van començar a explicar que el programari els havia anat avisant fins a caducar, i que havien hagut de comprar la llicència en uns casos, o bé deixar-la caducada -i sense possibilitat de comunicar-se amb els seus contactes per aquest mitjà- en altres.

Però, a principis d’aquesta setmana, el caos informatiu es desfermava a la Xarxa pel que fa a aquest tema: un gran nombre d’usuaris afirmaven en fòrums d’Internet i comentaris en notícies al respecte dels rotatius en línia que, després d’estar uns dies sense servei, aquest se’ls havia reactivat com per art de màgia i sense intervenció per la seva banda (i, òbviament, sense pagar la quota exigida per l’empresa). Per acabar-ho d’adobar, moltes publicacions afirmaven que WhatsApp tornava a ser gratuït, basant-se erròniament en la pàgina de descàrrega de l’app per a Android, interpretant que el text que constava en aquesta era nou quan, en realitat, feia anys que era el mateix variant només el preu, i en el que s’indicava la gratuïtat durant el primer any com ja hem explicat.

La mala praxi periodística portava a molts llocs web a, simplement, citar-ne d’altres per donar crèdit a la informació sense contrastar-la amb la font. No va ser el nostre cas, ja que imatica.org ens vam posar en contacte directe amb WhatsApp per mitjà de dos correus electrònics: el primer ens fou respost molt vagament indicant-nos les condicions ja esmentades a la web, amb la qual cosa poc vam guanyar, mentre que per al segon encara esperem una resposta que, probablement, no arribarà mai.

Tinc WhatsApp, he de pagar?

És difícil a hores d’ara conèixer amb exactitud la situació en la qual queda el servei de missatgeria instantània, perquè en preguntar entre els usuaris per la seva experiència, obtenim històries diferents. Ens és, per tant, impossible recomanar una conducta o decisió a prendre, tot i que si que explicarem una mica les històries més exemplificants de les diverses casuístiques amb les quals ens hem topat.

En alguns casos que hem pogut constatar a través de xarxes com LinkedIn, usuaris expliquen com després d’un període que oscil·la entre les vint-i-quatre hores i els cinc dies després d’haver caducat el servei, aquest s’ha reactivat per ell mateix amb una llicència que varia entre un mes i un any, amb algun cas en què la llicència indica “per a tota la vida”, malgrat que són els que menys. A un dels companys de la redacció, la llicència li ha estat automàticament renovada avui mateix per un any, data en què li caducava el servei. No havia comprat l’aplicació.

En un cas concret, un testimoni afirma que un grup d’unes quinze persones en el qual la majoria són usuaris de WhatsApp, han provat a desinstal·lar i reinstal·lar l’app diverses vegades fins que aquesta ha tornat a funcionar de la mateixa manera que venia fent-ho fins ara, sense haver de pagar-ne la quota.

No sembla existir una pauta concreta i que es pugui extrapolar sense cap mena de dubte a qualsevol usuari, tot i que cada dia són més els que parlen de reactivació del servei. Moltes persones recomanen als que els caduca el seu compte, que esperin uns dies. Pot ser una bona opció si no es necessita usar WhatsApp indefectiblement per motius professionals o personals i ens podem permetre el luxe d’estar aquests dies sense comunicar-nos per aquesta via, però des d’aquestes ratlles tampoc podem assegurar que funcioni.

 

Copyleft 2013 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: