WhatsApp i les presses provocades per les noves tecnologies

Compartir

Que els creadors del popular servei de missatgeria instantània per a smartphones hagin hagut d’aclarir el significat del “double check” o les dues marques verdes, és significatiu dels temps que vivim: la tecnologia no només no ens ha donat més temps lliure, si no que ens ha portat la feina a tot arreu.

Encara me’n recordo quan, fa anys, es parlava de l’oficina sense papers i de l’oficina mòbil (en la que un rol el jugaria el telèfon mòbil, abans de que s’inventés el concepte de smartphone), i es deia que ens permetria gaudir més del nostre temps lliure, resolent assumptes puntuals en qualsevol lloc. Mentida; efectivament, ens permet resoldre més assumptes, la qual cosa ens ha comportat estar a disposició de la nostra feina 24 hores al dia.

Els altres ens exigeixen, a qualsevol hora del dia, qualsevol dia de la setmana (caps de setmana inclosos), gràcies a eines com la missatgeria instantània i, darrerament, més en concret el servei proporcionat per WhatsApp.

La pressa per la immediatesa, per obtenir una resposta instantània del nostre interlocutor, ha dut a molts a pensar que el famós “double check” de WhatsApp (els dos símbols sobreposats de color verd que surten al costat d’un missatge entregat al seu destinatari) signifiquen que aquest ha estat llegit i, per tant, això significa que la resposta és obligatòria. Fals, però en una societat en la què el temps ho és tot, la confusió és comprensible.

Ho ha estat fins a tal punt que, davant de la insistència de molta gent, els responsables de WhatsApp han hagut d’aclarir el significat de la doble marca via Twitter: FYI*: la doble marca no significa que el missatge hagi estat llegit – simplement que aquest ha estat entregat al dispositiu de destinació. I tot perquè gran quantitat d’usuaris pensaven que, amb la doble marca, els havien de tornar resposta si o si. I aquesta resposta depèn de si el missatge ha estat realment llegit, i no només rebut.

Jo mateix, quan estic menjant, no atenc als missatges que m’arriben al telèfon, ni tampoc quan estic en conferències o xerrades o, a vegades, simplement no me n’adono fins més tard de que hagin arribat. Tampoc quan estic al bell mig d’una conversa, ni tan sols a trucades que torno a posteriori, de la mateixa manera que responc als missatges. Simplement em sembla de mala educació interrompre segons quines activitats que estic realitzant amb altres persones per respondre al telèfon (si us plau, estalvieu-me certes bromes fàcils 😉

Aquesta conducta de molts usuaris exigents amb el temps de resposta a les seves comunicacions s’estén al correu electrònic i, eventualment, a altres sistemes de comunicacions online. No fa gaire, rebia un missatge a WhatsApp urgint-me a respondre a un correu electrònic que m’havia enviat la mateixa persona poc menys d’un dia abans, un missatge que havia vist i llegit però del qual n’estava meditant una resposta adequada ja que el tema no era fútil, i es mereixia dedicar-li un temps que jo no havia tingut en la jornada anterior.

No cal ni dir-ho que el tema em va molestar, i ha estat un dels casos que m’ha dut a escriure aquestes reflexions que, de fet, ja fa temps que em vénen a la ment. La ubiqüitat de les noves tecnologies no ens ha dut a treballar menys, si no que els altres pensen que estem a la seva disposició tothora, per a qualsevol cosa.

Malgrat tot, hi ha esperança: com va dir Eric Schmidt, sempre ens quedarà el botó d’apagat. I aguantar una esbroncada mentre intentem explicar perquè no hem respost o no hem volgut respondre.

sigles de “per a la vostra informació” en anglès

 

Copyleft 2012 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

Guillem Alsina
Etiquetes: