Yahoo! li tanca la porta a Microsoft per

Compartir

La direcció del gegant d’Internet, encapçalada per Jerry Yang, dóna per acabades les converses amb la companyia de Redmond per a, tot seguit, signar un acord publicitari amb la totpoderosa Google.


Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – A finals de la setmana passada Yahoo! va decidir fer cas omís als cants de sirena procedents de la direcció de Microsoft i va donar per acabada qualsevol negociació amb la multinacional de Redmond ja fora en relació a una adquisició parcial o total. Tampoc s’ha tingut en compte la proposta realitzada per Microsoft d’adquirir només la divisió de recerca de Yahoo!, doncs segons la multinacional d’Internet, això deixaria el seu negoci incomplet, "coix", fet que no tindria gaire sentit, a més de ser -segons afirmen des de Yahoo!- una peça estratègica del seu negoci.

La resposta de Microsoft no s’ha fet esperar, malgrat que no ha estat contundent. La companyia de Steve Ballmer només es contenta amb recordar l’itinerari que ha seguit la seva primera oferta d’adquisició total i la segona de compra total, recordant que aquesta darrera encara està vigent. Potser la companyia de Redmond compta amb què diferents grups d’accionistes facin pressió sobre la junta directiva de Yahoo! per tal que aquesta acabi cedint i venent una part del seu negoci, o bé que s’organitzi alguna mena de "resistència" a l’interior de la companyia d’Internet amb l’objectiu d’enderrocar precisament a aquesta junta per donar pas a una nova més de d’acord amb les idees de Microsoft.

Sigui com sigui, la companyia de Redmond es queda de moment sense el seu "caramel" que li hagués permès enfrontar-se de tu a tu amb Google, l’única companyia que en els darrers anys ha pogut fer-li ombra de manera continuada.

Avantatge per a Google

Fent un símil tennístic, i malgrat que cap dels dos contendents disposa encara d’una "pilota de partit" (quelcom que es veurà a la propera junta d’accionistes de Yahoo!), l’avantatge és de moment per a Google. I ho és tant per la negativa de Jerry Yang i companyia a les propostes de Microsoft com per l’acostament entre Yahoo! i la mateixa Google, propiciada per aquesta darrera i acceptada de bon grat per la primera.

Aquest acostament propiciat per Google és purament estratègic, doncs impedint que Microsoft adquireixi la companyia s’assegura el seu domini en els serveis d’Internet de la Web 2.0, però també comporta una sèrie d’avantatges econòmics. I això últim es materialitza en els acords relatius a publicitat en línia que han signat ambdues companyies.

Potser qui més perilli en aquest aspecte és Yahoo!, que corre el risc de convertir-se en un "satèl·lit" de Google, allunyant-se de Microsoft per caure en els braços de la companyia del logo multicolor. Potser Jerry Yang disposi d’informació que no tenim la resta dels mortals i que apunti a una futura oferta d’adquisició de Google per Yahoo!? Res apunta en aquesta direcció, però no hi ha cap mena de dubte que la resistència de Yang i la resta del consell de direcció de Yahoo! contra vent i marea i contra l’opinió majoritària dels accionistes i inversors de la mateixa companyia que presideix, fa pensar que alguna cosa més hi pot haver.

De moment, Yahoo! ja ha anunciat un acord publicitari no exclusiu amb Google que li permetrà presentar anuncis sensibles al context d’aquesta darrera en els resultats de les seves cerques i altres llocs web de la seva propietat. El fet de no ser exclusiu permet a Yahoo! presentar la seva pròpia publicitat mitjançant el sistema de la seva propietat anomenat Panama, o d’altres companyies. Fins i tot Microsoft podria arribar a participar, encara que això seria extremament rar tal i com estan anant les coses.

Segons els termes de l’acord que s’han donat a conèixer, Yahoo! seleccionarà les paraules o expressions que donaran pas a mostrar els anuncis de Google, al mateix temps que manté la llibertat d’escollir en quines pàgines web seran presentats els anuncis i si aquests coexistiran amb els de la resta de proveïdors.

Amb aquesta mesura, Yahoo! espera incrementar els seus beneficis i el seu valor en el mercat.

Guillem Alsina