Yahoo! perd la seva hegemonia a Internet i podria ser posada a la venda en un futur proper

Compartir

InternetLa històrica companyia d’Internet ha passat de ser la número 1 del rànquing d’Alexa a la número 3, mentre el percentatge d’ús del seu cercador també cau.

Guillem Alsina (guillem@imatica.org) – Tot i que continua treballant en solitari i que sembla haver superat la crisi provocada per l’oferta no sol·licitada de Microsoft (amb la qual s’ha acabat aliant en matèria publicitària) Yahoo! és un gegant amb els peus de fang, que depèn del seu estatus a Internet per tirar endavant amb garanties. No en va, i malgrat ser un dels llocs més visitats de la Xarxa i els seus serveis comptar-se entre els més emprats, ja se sap que una empresa d’aquesta grandària i sent líder, necessita créixer en tots els sentits, incloent quota de mercat i nous projectes. I Yahoo! en aquest sentit va a la baixa.

Segons les últimes estadístiques de Net Applications, el seu cercador no para de caure des de fa un any, passant del 8,52% que tenia globalment al novembre del 2008 al 6,84% que detenia a finals del mes passat. Són gairebé dos punts percentuals que constituïen gairebé una quarta part de la seva quota de mercat. És a dir, en termes relatius, Yahoo! ha perdut prop d’un 20% dels seus usuaris.

Si pensem que una bona part dels seus ingressos es basa en la publicitat, la davallada de la seva audiència pot ser catastròfica. I a Microsoft, la seva sòcia en aquest terreny, les coses no sembla que li vagin millor: tot i que Bing ha augmentat quota de mercat en els darrers mesos no passa gaire del 3%, el que de continuar així significaria un fracàs del seu nou cercador, en el qual s’hi ha invertit molt per donar-lo a conèixer i se li han dipositat les esperances per derrotar a Google minvant significativament la seva quota de mercat. I sembla que, de moment, la multinacional de Mountain View resisteix en la seva primera posició amb un 83% de tot el mercat global.

Per si això no fos poc, Yahoo! va perdre la significativa primera posició en el rànquing d’Alexa, de referència a Internet malgrat que disposa de nombrosos detractors que el jutgen com a inexacte i dependent de variables que es poden manipular. Com qualsevol amidament a la Xarxa de xarxes, efectivament no és exacte, però és discutible el grau d’inexactitud que té. La privilegiada primera posició va passar a les mans de Google, que combina el seu cercador amb diversos serveis més com el correu electrònic gratuït Gmail o el lector de ‘feeds’ RSS Reader.

Recentment, Yahoo! ha caigut de la segona a la tercera posició, superada per Facebook, el fenomen d’Internet que experimenta un creixement exponencial que l’ha fet passar de la vuitena a la segona posició en un any, i és possible que es pugui permetre amenaçar el domini de Google en pocs mesos. No pocs internautes es connecten molts dies al seu compte de Facebook per a parlar amb els seus contactes i actualitzar el seu estatus com a única activitat en línia, sense navegar per altres pàgines. La xarxa social ja és líder del rànquing d’Alexa en alguns països asiàtics com ara Indonèsia o Singapur, i segona en molts d’altres. En aquest particular rànquing destaca una taca: número 41 al Japó, un país que constitueix un punt i a part en matèria tecnològica i que s’ha convertit en la gran assignatura pendent de Facebook.

Pèrdua d’usuaris amb possibles conseqüències

A Jerry Yang se li va buscar una sortida per menys, és clar que en aquell moment les accions de la companyia estaven en caiguda lliure en el Nasdaq. Ara, la seva cotització borsària es troba estable però és molt permeable a qualsevol influència, i només falta que la davallada d’audiència influeixi en els inversors per a contrarestar el bon efecte que havia tingut en ells l’acord al què Yahoo! havia arribat amb Microsoft per provocar un enfonsament de les seves accions.

Si es preveu que aquesta situació es pugui arribar a donar, el més probable és que els poders fàctics que es troben al darrere de Yahoo! (llegeixi’s Carl Icahn) pressionin per aconseguir la venda de la companyia. El comprador més probable seria Microsoft, que es veuria així enfortida per l’operació i milloraria la seva cotització a la borsa, encara bona però tocada després de “l’incident” de Yahoo!.

Google és poc probable que es presenti amb una oferta sota el braç, ja que el més segur en aquest cas seria que els organismes encarregats de regular la competència a Europa i els Estats Units es llancessin a examinar amb lupa l’operació. El que si pot fer és, precisament, buscar influenciar a aquests mateixos organismes en contra d’una operació d’adquisició de Yahoo! per part de Microsoft, o buscar que un altre grup d’inversors compri a Yahoo! per tal de garantir la seva independència, quelcom que li convé a la multinacional del cercador.

Copyleft 2009 www.imatica.org
Aquesta obra es troba subjecta a la següent llicència:
La difusió, reproducció i traducció d’aquest text es permet lliurement en qualsevol mitjà o suport amb les úniques obligacions de mantenir la present llicència i incloure un enllaç o referència a la pàgina en què es troba l’original dins del servidor www.imatica.org . En mitjans audiovisuals es requereix la cita al mitjà www.imatica.org

YCOM
Últimes entrades de YCOM (Veure'ls tots)